Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

"Banjokopplingen" som sitter på bensinslangens anslutning mot bensinfiltret (under bilen) har ett rosthål som sprutar bensin. Slangen har utgått som reservdel hos Bilia. Verkar vara någon slags PEX-slang 8mm som är påvärmd på banjon. PEXen ligger i en skyddande, tjockare gummislang. (Regina system med endast 1 bensinpump i tanken. Alltså ingen pump vid filtret.) Sökt med ljus och lyckta hos andra reservdelsförsäljare utan resultat. Rådet brukar vara: Uppsök en skrot! Men det är lättare sagt än gjort när man jobbar i skärgården hela dagarna... Tacksam för tipps. /Johan - CRJ263
Du borde kunna hitta en passande banjo hos en välsorterad järnaffär annars åk till närmsta ställe där dom trycker hydraulslangar o sånt så kan dom plocka fram en passande banjo till dig, ta nya kopparbrickor också så det blir tätt.

Klipp bort den gamla banjon och sätt dit den nya. Det går utan att värma slangen,är det för trögt kan man värma med värmepistol/hårfön eller doppa slangstumpen i varmt vatten så mjuknar den lite, säkra med slangklämma om du är osäker.
Användarvisningsbild
av Killer
Klipp bort banjon och montera slangen direkt på ett bränslefilter från en v70/s70
Dom har en modell med röranslutningar istället för banjo. Kommer inte ihåg om dom kopplat plastslangen
Direkt på filtret eller gjort en skarv med gummislang på min bil. Men det funkar i varjefall.
av rd350
Har använt mig av en slangstump till äldre 960 på min 240, där var det samma banjo och sen en skarvhylsa med stödhylsa på det. Återkommer med reservdelsnummer om någon har intresse för det.
Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

jäklar, här var det tidig på, ja h[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]

Lödskarvhylsa funkar perfekt att skarva tunna[…]