Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av vågaälskavolvo1985
Hej!
Har en volvo 745 GLT16V AUT (AW72L) 22000 mil på mätaren årsmodell 1990
Och jag tänkte byta ut den numera slöa 234:an som låter mer som en gammal dieselmotor.
Mot en B230F och min fråga lyder hur avancerat är detta påfund, stämmer elsystemen t.ex.
Tacksam för svar
av Rådlös
Jag har ingen erfarenhet av något sådant byte, men se till att du får med all styrelektronik, kablar, sensorer och styrenheter så tycker jag att det inte borde vara något problem. Och behåll donatorbilen tills hela överflytten är klar.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Det stora bekymret är ju att eftersom B230 och B234 inte har samma block så är inte motorfästen och framvagnsbalk lika. Det går att byta ut den ena motorn mot den andra med lite ombyggnationer, men passar inte rakt ner. Vad gäller boxarna så är det ju bara att skaffa F-boxar från en bil med 2,4.
Ok tackar!
Nu har dock 234:an piggnat till :) en kollega gav den lite kärlek när han lånade den idag.
han bytte tydligen ut luftmassemätaren, konstigt hade hjälp utav en kompis på volvo
och han hittade inget annat fel än att motorn var slut, hmm ?:-/
NÅVÄL nu går den som en 16v skall, Bortsett från DIESELKNACKET
Men det kanske nya ventiler och lyftare råder bot på?
Det trodde min kollega som lovat bistå mig vid reparation
D.V.S. Han reparerar och jag kokar kaffe :lol:
Men Då är frågan vad skulle en sådan reparation kosta i materiel?
Någon som nyss gjort en sådan operation och då kanske vet vad volvo tar för detta
och vad behöver man införskaffa förutom ventiler och lyftare eller räcker det?
Sen är det ju 16ventiler och vad jag sett på t.ex. skruvat så finns det avgas och insugsventil
och det borde ju rent logiskt betyda 8 av varje?

Sen om nu detta blir av och det går bra vad rekommenderar ni för olja
Mineral, delsyntet, helsyntet?
blir hon bra så förtjänar hon den bästa oljan :D
av Rådlös
"Sen om nu detta blir av och det går bra vad rekommenderar ni för olja
blir hon bra så förtjänar hon den bästa oljan."

Du ställer frågan samtidigt som du svarar själv. Helsyntet är naturligtvis den bästa oljan. Utan konkurens i det här fallet.
Rådlös skrev:"Sen om nu detta blir av och det går bra vad rekommenderar ni för olja
blir hon bra så förtjänar hon den bästa oljan."

Du ställer frågan samtidigt som du svarar själv. Helsyntet är naturligtvis den bästa oljan. Utan konkurens i det här fallet.
Ok tackar :)
hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]

Ja, det är nog bara att vänta till mitte[…]

Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]