- fre 17 feb 2012, 13:46
jag bytte broms sköldar på min farbrors bil, och även håller på att renovera den lite!
så tog några kort med mobilen!
om den är till nytta så kan ni kanske lägga den i FAQ?
bilderna är tagna till ihopsättning!
Jag ger tillstånd till alla adminstratörer på JagRullar.se använda/ändra bland bilderna och tråden!
jag tar inte ansvar över ditt skruvande! så ta det försiktigt, är du osäker be om alltid hjälp!
använd alltid pallbockar!!
steg 1.
montera av däcken
steg 2.
lossa bromsoket, det sitter med 2 st skruvar på baksidan av oket.. oftast med hylsa 13..
steg 3.
lossa den styrpinnen som sitter i skivbromsen. använd 10mm's nyckel.
steg 4.
gå in i baksätet och lossa bakdelen på mittkonsolen, vid ask koppen. lyft underfrån och dra den ut. eller lossa askkoppen och ta en liten platt skruvmejsel och lossa på plaststiften som sitter under.
steg 5.
skruva tillbaka viren så långt tillbaka som möjligt! detta kommer underlätta väldigt mycket för dig sen!
steg 6.
nu skall du lossa på bromsskivan,
ibland får man ta till med en hammare och knacka lite på bromsskivan för att få loss den! om den sitter fast, så knacka runt hela skivan.. behöver inte knacka jättehårt. dra lite i handbromsviren mot dig, som kommer från mitten av bakaxeln.
steg 7.
nåväl när du har fått loss skivan, så kommer du till handbromsbeläggen!

då tar du en platt tång. som på bilden! och lyfter av fjädern som på bilden! (du behöver endast lyfta av på denna sida!)
när du har fått av fjädern, så tar du var sin bromsback och lyfter ena upp och andra ner, så får du ut allt i ett kitt..
lägg detta åt sidan nu, så du inte kan sätta det fel!
när du har lyft av de, skall de se ut så här!

nu skall du ta loss handbromsen!
då tar du ett don i samma storlek på "pluppen" som jag kallar de.
så lägger du den stabilt mot drivaxeln, och försöker knacka loss den försiktigt!
när du har fått loss den, så drar du viren bakåt mot bakaxelns mitt, så den inte ligger kvar i hålet i axeln!

skall se ut så här när du har lossat den!
nu skall det inte finnas något kvar!
steg 8.
nu när du tagit bort alla bromsdetaljer!
nu skall vi börja lossa för driv axeln!

den rostiga saken som handbromsviren satt igenom skall du lossa nu.(den svarta på bilden)
jag bytte ut dom gamla orginal skruvarna mot nya rostfria. då jag byter ut allt mot rostfritt!
dom 2 skruvarna sitter fast på baksidan, se till att få hylsan/nykeln hela vägen in när du lossar här. väldigt enkelt att dom blir runda!
steg 9.
nu skall vi börja lossa drivaxeln!
jag använde en muttermaskin när jag lossa dessa..
men funkar lika fint med hylsa och förlängare.
använd hålet i drivaxeln för att lossa!

jag lossa bara på dom några varv tills alla är lossade.

när alla är loss, skruvar du ut dom..nu skall allt vara borta till drivaxeln.
steg 10.
ta nu en mindre hammare och knacka runt drivaxeln samtidigt du drar axeln utåt försiktigt! (det ligger olja i bakaxelns klump, den oljan rinner inte ut när du lossar drivaxeln)
när du får loss drivaxeln sitter det ett lager på axeln. var mycket rädd om det lagret! man vill ju undvika att sönder det lagret, då det är besvärligt att byta!

nu drar du försiktigt ut drivaxeln!
ta en ny sopsäck och ställ axeln i försiktigt! för att undvika grus och annat.
steg 11. (då jag gjorde mycket annat under tiden jag bytte dessa, så la jag papper i bara för undvika skräp!

ta nu den nya bromsskölden och montera på med den svarta som vi tog loss tidigare för handbromsviren!
skruva upp den, så håller den fast skölden åt dig medans du sätter fast drivaxeln igen!

tag nu lite hjullager fett och lägg ett sträck runt hela lagret. i mitten av lagret..
tag nu och stoppa in drivaxeln igen. och vrid den runt lite så den hoppar in i diffen igen! du känner när den börjar lägga sig rätt!
sen tar du dom nya bromsdetaljerna o sätter på skruvarna till drivaxeln. och drar fast dom försiktigt! korsdra gärna!
sedan är det bara att läsa upp igen mot tråden början.
när du är färdig skall de se ut så här!

några frågor, skriv ett PM/starta en tråd!
MVH Turboälskare/Victor
så tog några kort med mobilen!
om den är till nytta så kan ni kanske lägga den i FAQ?
bilderna är tagna till ihopsättning!
Jag ger tillstånd till alla adminstratörer på JagRullar.se använda/ändra bland bilderna och tråden!
jag tar inte ansvar över ditt skruvande! så ta det försiktigt, är du osäker be om alltid hjälp!
använd alltid pallbockar!!
steg 1.
montera av däcken
steg 2.
lossa bromsoket, det sitter med 2 st skruvar på baksidan av oket.. oftast med hylsa 13..
steg 3.
lossa den styrpinnen som sitter i skivbromsen. använd 10mm's nyckel.
steg 4.
gå in i baksätet och lossa bakdelen på mittkonsolen, vid ask koppen. lyft underfrån och dra den ut. eller lossa askkoppen och ta en liten platt skruvmejsel och lossa på plaststiften som sitter under.
steg 5.
skruva tillbaka viren så långt tillbaka som möjligt! detta kommer underlätta väldigt mycket för dig sen!
steg 6.
nu skall du lossa på bromsskivan,
ibland får man ta till med en hammare och knacka lite på bromsskivan för att få loss den! om den sitter fast, så knacka runt hela skivan.. behöver inte knacka jättehårt. dra lite i handbromsviren mot dig, som kommer från mitten av bakaxeln.
steg 7.
nåväl när du har fått loss skivan, så kommer du till handbromsbeläggen!

då tar du en platt tång. som på bilden! och lyfter av fjädern som på bilden! (du behöver endast lyfta av på denna sida!)
när du har fått av fjädern, så tar du var sin bromsback och lyfter ena upp och andra ner, så får du ut allt i ett kitt..
lägg detta åt sidan nu, så du inte kan sätta det fel!
när du har lyft av de, skall de se ut så här!

nu skall du ta loss handbromsen!
då tar du ett don i samma storlek på "pluppen" som jag kallar de.
så lägger du den stabilt mot drivaxeln, och försöker knacka loss den försiktigt!
när du har fått loss den, så drar du viren bakåt mot bakaxelns mitt, så den inte ligger kvar i hålet i axeln!

skall se ut så här när du har lossat den!
nu skall det inte finnas något kvar!
steg 8.
nu när du tagit bort alla bromsdetaljer!
nu skall vi börja lossa för driv axeln!

den rostiga saken som handbromsviren satt igenom skall du lossa nu.(den svarta på bilden)
jag bytte ut dom gamla orginal skruvarna mot nya rostfria. då jag byter ut allt mot rostfritt!
dom 2 skruvarna sitter fast på baksidan, se till att få hylsan/nykeln hela vägen in när du lossar här. väldigt enkelt att dom blir runda!
steg 9.
nu skall vi börja lossa drivaxeln!
jag använde en muttermaskin när jag lossa dessa..
men funkar lika fint med hylsa och förlängare.
använd hålet i drivaxeln för att lossa!

jag lossa bara på dom några varv tills alla är lossade.

när alla är loss, skruvar du ut dom..nu skall allt vara borta till drivaxeln.
steg 10.
ta nu en mindre hammare och knacka runt drivaxeln samtidigt du drar axeln utåt försiktigt! (det ligger olja i bakaxelns klump, den oljan rinner inte ut när du lossar drivaxeln)
när du får loss drivaxeln sitter det ett lager på axeln. var mycket rädd om det lagret! man vill ju undvika att sönder det lagret, då det är besvärligt att byta!

nu drar du försiktigt ut drivaxeln!
ta en ny sopsäck och ställ axeln i försiktigt! för att undvika grus och annat.
steg 11. (då jag gjorde mycket annat under tiden jag bytte dessa, så la jag papper i bara för undvika skräp!

ta nu den nya bromsskölden och montera på med den svarta som vi tog loss tidigare för handbromsviren!
skruva upp den, så håller den fast skölden åt dig medans du sätter fast drivaxeln igen!

tag nu lite hjullager fett och lägg ett sträck runt hela lagret. i mitten av lagret..
tag nu och stoppa in drivaxeln igen. och vrid den runt lite så den hoppar in i diffen igen! du känner när den börjar lägga sig rätt!
sen tar du dom nya bromsdetaljerna o sätter på skruvarna till drivaxeln. och drar fast dom försiktigt! korsdra gärna!
sedan är det bara att läsa upp igen mot tråden början.
när du är färdig skall de se ut så här!

några frågor, skriv ett PM/starta en tråd!
MVH Turboälskare/Victor