Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av PerSilja204
Hallå.

Jag får ibland lite imma på sidorutorna i bilen, 960 t -91
Jag känner ingen glykoldoft, inga fuktiga mattor och jag ser inte någon minskning av vatten i expansionkälet.
Imman kommer i princip endast när bilen uppnått arbetstemperatur och då endast på sidorutorna och bakrutan.
Förarrutan immar lite lätt då jag kör ensam, men passagerarutan fram gör det inte, om inte en passagerare åker med.
Förre ägaren bytte till ett nytt värmepaket för ca 1 år sen då han känt glykollukt och bytt.
Bilen har stått lite innan jag köpte den och jag har väl kört runt 200 mil på knappt 2 mån.

Bilen har ECC och tom AC.

Jag tycker det hela är märkligt.
Läckage?
Gammal glykol i luftkanalerna?

Idéer?

Mvh
P.S
av Rådlös
Eeeehhhh, i luftkanalerna finns ingen glykol. Menar du möjligen det varmvatten som finns i elementet? Det är samma varmvatten som finns i motorn och kylaren. Möjligen kan man tänka sig att värmemediet i AC'n är något annat, men det är ju en sluten enhet som inte får läcka.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Det är inte så enkelt att snön du drar med dej in i bilen smälter och orsakar det du beskriver?

//David
av umekille
Köp en stor "Torrboll" och ställ in i bilen och avvakta resultatet.
Kör mycket värme i bilen då du använder den samtidigt har du en glepa
på ena sidorutan så luft drar ut. Kolla så inte golvmattorna är blöta.
av PerSilja204
Tack för svaren.
Skall prova era tips.
En torrboll ställde jag in förra veckan för och se om den gör någon skillnad.

Rådlös, visst skall det inte vara glykol i luftkanalerna, men jag tänkte alltså om det fanns rester eller spår kvar av det kvar sen det gamla värmepaketet gav upp och det kommit in glykolvatten i kanalerna. Är du med?

Mvh
Per S
av Rådlös
Ja, nu förstår jag hur du menade. Du får väl öppna någon "lägsta punkt" på luftkanalerna och känna efter med ett finger. Men annars är ju detta med Torrbollen en god idé.
av 2444ever
Tom AC skrev du, är ingen expert direkt, men ACn ska ju avfukta. På min blir det immigt ganska omgående om jag stänger av ACn.
hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]

Ja, det är nog bara att vänta till mitte[…]

Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]