Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rumpahraggar
#617322
jag har köpt en volvo 740. men den vill inte dö förens man dra i kryckan. vad kan det va för fel?

Flyttar till Volvo 700, 900, V90 & S90 samt fixar till rubriken.

/Ticken
Senast redigerad av 1 Ticken, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Fixade till rubriken.
av Rådlös
#617329
Förklara lite mer exakt för det finns ett fel som kallas glödtändning, men du kan ju ha något annat fel.
Glödtändning är när man stänger av motorn med tändningsnyckeln men motorn fortsätter att snurra i flera sekunder. Detta beror på en sotig motor och sotiga tändstift. Sotet (kolet) har blivit varmt och glöder inne i cylindertoppen. Det gör att motorn fortsätter att snurra flera varv och tänder på det glödande sotet.
Sedan kan det ju naturligtvis vara glappkontakt i ditt tändningslås etc. etc. Men du måste som sagt beskriva lite klarare hur felet yttrar sig.
av Rumpahraggar
#617331
okej, jag vrider av nyckeln och allt stannar och slocknar men motorn går i några sekunder, och det sitter nya tändstift i den. jag har dragit ur kablarna till dragkroken men det hjälpte inte. kan det va tändningslåset som packat ihop?
av umekille
#617378
På gamla bilar var ett snabbt sätt sota en motor
åka på en skogsväg ta väck luftburken gasa upp motorn
och tömma en sprayflaska 556/rostolja i förgasaren(med ett gigantiskt
svartmoln ur avgasröret)...numer räcker det väl
blanda in 50% E85 i tanken så renas motorn
av Tjonge76
#618649
Går motorn "rent", eller liksom knackar den innan den slutligen stannar?

Utgår från att det är en förgasarmotor (Tex B230K). Då är detta ett ganska vanligt förekommande problem när motorn är varm. Då kan man få motorn att gå enbart på kompression (och varma stift). Vill påstå att att motorn inte behöver vara igensotad. Kan likväl bero på fel i förgasaren som gör att för mycket luft/bränsle tar sig igenom efter avslagen tändning. Felaktiga tändstift med felaktigt värmetal skulle också kunna ge samma fenomen.
Skruva ur stiften o kolla skicket samt att rätt sort sitter i.
Tricket med 5-56 är ett gammalt "bonnaknep" som jag inte vet om det fungerar övht men personligen skulle jag inte göra det med varm motor då det ångas bort för fort, och alla ev. sotlösande effekter går förlorade.
Låt ist motorn vara kall, och skruva ut tändstiften. Spraya i oljan och sätt sedan tillbaka tändstiften.

Följande steg e jag lite osäker på då jag hört att förfarandet kan ge skador på tändmodulen, men att kirra motorn utan att sätta tillbaka tändkablarna skulle få oljan att fördela sig lite bättre.

Finns säkert fler "regelrättigiga" att göra detta på utan att lyfta av toppen o kika.
Rumpahraggar skrev: jag har dragit ur kablarna till dragkroken men det hjälpte inte
Bara nyfiken, men varför?
av inkognito
#618676
man kan spruta in vatten i motorn, det ger knackningar och ånga, som får sotet att släppa.

Söndagstvätten IMG_9658.jpeg IM[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Ja fungerar inte låset är det en sä[…]

Hej, Har nyligen blivit ägare till en Volvo […]

Häromdagen när jag cyklade hem frå[…]