Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av umekille
Funderar varför min 945/93 blir kall så fort
både cupé och motor kyls ut snabbt när det är kallt.
Var minus 29 igår men den startade efter ett tag utan m-värmare
kom då på hade 50% E85 i tanken.
I morse körde jag in till stan då var det runt -20 motorn och bilen var
varm...käka en mosbricka på statoil tog ca:20minuter kom ut till
hurvkall bil...ingen värme i värmepaketet tempmätaren i botten
tog 7-8km körning innan värmen kom igång riktigt.
skall en motor kyla ut så snabbt?
Det finns fysikberäkningar på sådant här. Jag kan det inte, men vet att man kan räkna på det.
Det är nog många faktorer som spelar in. Först har du 9 liter 90° varmt glykol/vatten. Sedan har du en metallklump (motorn) som är varm. Dessutom innehåller den 5 liter olja som är uppvärmd. Motorn sitter visserligen lite inbyggd bakom några plåtar, men det är nog av försumbar karaktär. Då överväger säkert dom "negativa" faktorerna. Först att det är minst -20°C på utsidan. Sedan har du en kylare som är konstruerad för att effektivt kyla just det som är i den. Med alla flänsar och rör har den säkert en häpnadsväckande stor kontaktyta där köldgraderna får fritt spelrum. Så länge du inte tillför någon mer värme, du har ju stängt av motorn, så visar kylaren vad den går för. Och "vatten är den bästa värmeledaren".
Om vi tänker oss att du kunde stänga av kylaren på något vis, så kanske du hade vunnit några grader och minuter, men jag gissar att det inte blir särskillt mycket. I alla fall inte i sådana här temperaturer.
Går det inte att sätta en bit wellpapp framför kylaren? Det funkade på min ap-gamla Ford som inte kom upp i temp när det var under -20 ute. På så sätt minskar man ju kyleffekten som fartvinden ger upphov till.

Läste i en annan dagsaktuell tråd här att någon spänt en bit plast framför så att den enorma kyleffekten avtog.

//M10
av umekille
Aha...var lite otydlig där...menade sen man parkerat den
att allt kyls ut så snabbt motorn e ju ändå runt 80 -90 grader
och värmepaketet e varmt det med...men kyls ut rätt snabbt
av yttre kylan.

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]