Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av TummenMittHanden
Hej hej.

Har en volvo 740 -87 GLE med automatlåda samt överväxel som gått ca 9600 mil :lol:

Åkte idag och hämtade en häst omkring Gävle (från eskilstuna), funkade okej, lite halt osv så färden gick inte över 85 km/h åt något håll... När vi är på väg hem så tycker jag att den börjar växla sent, alltså han lägger i växeln vid rätt högt varv tänker inte mer på det utan förtsätter hem, lastar av hästen, ställer tillbaka hästtransporten och åker iväg för att att hämta ungarna på dagis, då börjar det hända saker, eller brist på saker ska man väl säga:(

Bilen driver inte, varken drive, 1-2 eller back...Stänger man av bilen, startar igen så kan han kan driva i allt från 100 m till 1 m sen så lägger den av....

Olja finns, ej svart, luktar ej bränt så min fråga är, vad kan det mer vara??

Hoppas på ett "billigt" svar då 740:an är lånad av en bekant då vi hade våran V70 utlånad :???:
Användarvisningsbild
av White
# När du kollar oljenivån, är då motorn igång och du har precis kört växelväljaren mellan alla lägena sakta?
# Är kickdownwiren rätt justerad?
# Sitter det extra oljekylare (förutom den i vattenkylet) till automatlådan?

Misstänker att det är en ZF22 låda i den bilen? Vad jag HÖRT och LÄST så är dom lådorna inte dom hållbaraste, har dock ingen egen
erfarenhet av dom.

Kan ju vara att lådan gått alldeles för varm, vilket kanske inte är helt sannolikt med rådande temperatur och att du körde försiktigt,
men det kan ju trots allt vara så...

Feljusterad kickdownwire eller fel oljemängd ar en annan trolig orsak, tror mer på den sistnämnda iom att den slutat driva helt, men
kolla båda.

Är det inte något av ovannämnda, wire eller oljemängd, är jag rädd för att lådan kan vara kass pga överbelastning, vilket trots allt
verkar konstigt med tanke på miltalet.
av breakdown89
Jag tror också på oljan. Motorn ska vara på och lådan varm, gå sakta igenom lägena och vänta sedan 2minuter (enligt haynes gör det själv handbok). Titta även på rätt sida stickan. Ena är för varm och andra för kall
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Använde du överväxeln vid transporten av hästen, i så fall har nog lådan blivit överhettad.

Mvh GK
av rd350
Tål att påpekas att oljan ska kollas på tomgång. Händer att oljerören till kylaren rostar av och oljan försvinner den vägen.
av breakdown89
Är det zf lådan är det antagligen inte så mycket kvar av den. Men då han beskrev d 2 1 så tror jag nog att det är en aw70
Användarvisningsbild
av White
Jo, om det är D 1 2 så är det en AW-låda, troligen en AW70 då. Dom är ju ändå ganska tåliga förhållandevis.

En sak jag funderat över är om det inte kan ha bildats någon propp pga kondens, eller något annat i ventilhuset som går trögt pga
kylan... Har du möjlighet så kör in bilen i varmgarage en bra stund och prova sedan.

Eller problemet är kanske redan löst?
av breakdown89
Den propp borde ju försvunnit när lådan blev varm, och det verkar den ju blivit. Men det verkar ju inte varit något akut eftersom de e över 24timmar sen han skrev.
av breakdown89
Ja absolut, det har ju varit/är lite väl kallt. Så inget är ju egentligen omöjligt. Kan han ha tappat tryck i ventilhuset? Eller hur funkar den biten?

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]