Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Simpaaaa
Tjenare! :D

Funderar på hur jag ska koppla kallstartsinsprutaren på min 740 turbo. Är en 87a med motronic sprut suttit en b230et tidigare, men sitter nu en b230ft.

Den stora funderingen är alltså om ni har något tips på hur man skulle kunna koppla den? bara någon lösning så bilen startar när det är kallt också. Börjar bli ganska less på att hålla på gnugga så fort det är kallgrader :lol:

Har ingen aning om hur man ska gå tillväga så alla tips hjälper :)

/ Simon
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du får bena upp din beskrivning lite för logiken haltar lite. Vad jag förstått har du bytt motor i bilen till en motor från en FT men tog du med härvan och andra komponenter som tillhör?

Mvh GK
av Simpaaaa
Jag har motorn från en ft fast med det gamla sprutet, dvs gamla härvan :) inte jag som bytt motorn utan var bytt när jag köpte bilen :)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Med ET:ns härva finns vad jag vet ingen styrning för kallstartsventilen utan du får modda till FT-härva och FT-boxar.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av lennarte
av gnestakalle Idag, 14:13

Med ET:ns härva finns vad jag vet ingen styrning för kallstartsventilen utan du får modda till FT-härva och FT-boxar.
Sitter där en kallstartventil som som saknar sladdar? Då kan man göra som jag gjorde en gång när det blev fel på startmotorn, så strömmen uteblev till kallstartventilen. Koppla ström direkt från batteriet (via en säkring) till kallstartventilen, styrt över ett relä med manöverströmmen från kablen från tändningslåset till startmotorn. Då sprutar ventilen så länge som startmotorn snurrar. Finns det termokontakt till kallstartventilen inkopplad? om inte får du dra manöverströmmen via en tryckknapp i kupen istället. Annart blir det för myckt bensin när det inte är kallt eller efter upprepade startförsök. För mycke bensin i katalysatorn är inte bra.

Mvh
Lennart
av Simpaaaa
Jajamen det finns insprutare utan någon kontakt eller kablar, men har en kontakt :) så får väl göra som du säger, bra och enkelt tips! man tackar så mycket! :)

Mvh

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]