- fre 27 jan 2012, 01:34
tjenare.
jag har en rostfri 964 kaross, som motorn nog är halvkass på.
så jag går i tankarna och börja dra igång med ett bygge på en tid framför över..
tanken blir då en D5,då dom drar lite, går grymt bra... alla älskar väl diesel!
jag vet ej om det har varit uppe förut om att montera en D5 i en 960..
men jag har några frågor innan jag påbörjar något sådant här bygge! (samt om några kommer följa tråden?)
Skall man köra på elsystemet från t.ex V70 bilen eller va man tar motorn från. eller skall man köpa eftermarknads "sprut"?
om det finns några då till D5..
eller skall man bygga ihop 960 elsystemet med V70ns?
Då sumpen på D5an antaligen inte passar i, så får man väl ta och korta ner sumpen (från 960) som alla gör vid montering av T5?
motorfästen borde väl passa rätt bra på 5an?
eftersom de har suttit en 200hk 6a innan borde de väl inte vara några problem att använda orginalbromsar?
något man behöver veta inför bygget? vad får man göra och inte göra?
någon som vet hur det blir med utväxlingen i bakaxeln om jag byter till manuell? vet ej vad jag har idag. eller måste jag byta där med? tanken var senare att ha riktigt diff..
någon som sitter på ett el-schema för både 964 91a 3,0a automat och ett senare elscheama till typ V70-S70?
sakerna som kommer hamna i då
köpa en 2,5L D5
Manuel låda M90H från V90 eller ZF?? om de nu går.
volvo S90 front och kofångare.( efter besiktning)
Alu IC
960 Kyl.
Riktigt Diff.
behålla multilinken.
montera in bur vid ett senare tillfälle!
samt LB regga! LB regg blir det samtidigt som in regg av motor.
kan man beställa sådan info om hur man skall bygga LB-regg? och vart?
senare efter reggbesiktning. chippa upp den samt byte utav turbo o lite annat. så man kommer över 200 hk gränsen iallfall
självklart skall den ju vara laglig!
jag slängde iväg ett mail till sfro, men har inte fått något svar än, ang detta!
tacksam för all hjälp jag kan få! då detta blir mitt första bygge. då jag aldrig har hållt med på med elscheman osv. men har en kusin som har gått el =).
blir detta värklighet, kommer detta vara ett bygge för 1-2 år.
hoppas jag inte har rört till det förmycket för er nu med alla frågor!
MVH
jag har en rostfri 964 kaross, som motorn nog är halvkass på.
så jag går i tankarna och börja dra igång med ett bygge på en tid framför över..
tanken blir då en D5,då dom drar lite, går grymt bra... alla älskar väl diesel!
jag vet ej om det har varit uppe förut om att montera en D5 i en 960..
men jag har några frågor innan jag påbörjar något sådant här bygge! (samt om några kommer följa tråden?)
Skall man köra på elsystemet från t.ex V70 bilen eller va man tar motorn från. eller skall man köpa eftermarknads "sprut"?
om det finns några då till D5..
eller skall man bygga ihop 960 elsystemet med V70ns?
Då sumpen på D5an antaligen inte passar i, så får man väl ta och korta ner sumpen (från 960) som alla gör vid montering av T5?
motorfästen borde väl passa rätt bra på 5an?
eftersom de har suttit en 200hk 6a innan borde de väl inte vara några problem att använda orginalbromsar?
något man behöver veta inför bygget? vad får man göra och inte göra?
någon som vet hur det blir med utväxlingen i bakaxeln om jag byter till manuell? vet ej vad jag har idag. eller måste jag byta där med? tanken var senare att ha riktigt diff..
någon som sitter på ett el-schema för både 964 91a 3,0a automat och ett senare elscheama till typ V70-S70?
sakerna som kommer hamna i då
köpa en 2,5L D5
Manuel låda M90H från V90 eller ZF?? om de nu går.
volvo S90 front och kofångare.( efter besiktning)
Alu IC
960 Kyl.
Riktigt Diff.
behålla multilinken.
montera in bur vid ett senare tillfälle!
samt LB regga! LB regg blir det samtidigt som in regg av motor.
kan man beställa sådan info om hur man skall bygga LB-regg? och vart?
senare efter reggbesiktning. chippa upp den samt byte utav turbo o lite annat. så man kommer över 200 hk gränsen iallfall
självklart skall den ju vara laglig!
jag slängde iväg ett mail till sfro, men har inte fått något svar än, ang detta!
tacksam för all hjälp jag kan få! då detta blir mitt första bygge. då jag aldrig har hållt med på med elscheman osv. men har en kusin som har gått el =).
blir detta värklighet, kommer detta vara ett bygge för 1-2 år.
hoppas jag inte har rört till det förmycket för er nu med alla frågor!
MVH
- By Xanthopteryx