Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Kör en 940 SE 1992.

Den gick hur bra som helst. inga ryck och missljud eller någor alls indikering på att något är fel.
skulle starta bilen en morgon och då tänder inte motorn. man har hur soppapumpen drar i några sekunder när man vrider om nyckeln och när man ligger på tändningsläget och snurrar bara motorn och startmotorn utan någon indikerin gpå tändning.
Följande har jag försökt med utan resultat:
Bytt batteri
försökt med starthjälp
bytt tändmodul
försökt starta med gasen intryckt
mätt på tändspolen. har runt 1 ohm mellan stiften och ca 7-9 kohm mellen stift och där kabeln sitter som går till fördelaren. mäter jag mellan plus-stiftet och batteriets - så har jag 12 volt. mäter jag på +/- kablarna utdragning från tändspolen och med tädningslåset i läge 2 så har jag 12 volt. sätter jag tillbaka kablarna på tändspolen och mäter så har jag 0 volt.

Jag försökte starta bilen igen på kvällen samma dag detta fel uppdagades så gick motorn igång och då provkörde jag bilen i ca 30 min och motorn gick hur bra som helst. men när jag hade stängd av bilen så har jag samma fel och har ej fått igång bilen sedan dess. fast kan tillägga att precis i startläget när jag väl fick igång motorn så gick motorn väldig trögt att tända. och när den väl var tänd så gick motorn som sagt hur bra som helst.

någon här som har tips vidare felsökningar så man slipper byta delar på måfå?

har inga felkoder registrerade i diagnosen

tacksam för svar!
För att se om det är tändning eller bränsleproblem föreslår jag att du provar med startgas. Plocka loss en vakuumslang från spjällhuset och spruta in startgas, sätt sen tillbaka slangen och gör startförsök.

Mvh GK
Har efter tips från en polare kollat på tändlägesgivaren. den som sitter bak till på motorn mellan växellåda och motor. man kan tydligen ohm-mäta den. den har ju 3 stift på tändlägesgivarkabeln. när jag mätte på de två högra stiften får jag oändlig med ohm och mäter jag på de två vänstra stiften får jag ca 100-110 Kohm. mätningarna är gjorde med motorn avstängd. Enligt vad jag kan se på forum så ska ohm-värdet ligga på ca 100-130 ohm alterativt 300-400 ohm på stift 1 och stift 2. såg inga markeringar på stiften så därför mätte jag båda sidor. Innebär det att tändlägesgivaren är trasigt?
"umekille"
Hallgivare finns ej på 940.

"rolle88"
Försök att kontr. om det är bränsle eller tändningsfel.enl. gnestakalles råd.
Du kan ju även demontera ett stift och kontrollera om det finns gnista, men förankra stifte mot ett bra jordställe annars kan tändspolen bli överbelastad.

Steg 2.
Byt eller löd om bränslepumpsrelät.

Steg 3.
Kontr. tändlägesgivaren "kallas impulsgivare på Volvospråket".
Om den har gul märkning på kabeln byt den.
De nya modifierade har vit märkning på Volvo orginal.

Steg 4.
Ev. kan det vara glappt i tändlåsplattan i läget där startmotorn går.
Det är den platta där kablarna är anslutna under tändningslåset.
Plattan är relativt lätt att byta, sitter med 2 st. skruv om jag minns rätt.
Håll bara noga reda på kabelanslutningarna och anteckna placeringarna innan du tar bort dom.
Ev. sitter kabelanslutningarna i en extra platta före omkopplaren och då behövs ju inte kablarna dras ur. Jag kommer inte ihåg hur det var. Om något vet så tala gärna om det.

Fördelarlock och rotor bör naturligtvis ochså kollas om det är tändningen som spökar.
Men om du byter ut tänddetaljer så bör du absolut köpa Volvo orginal för det är ofta stor kvalitétsskillnad på dom och piratdelar.

//tuxedo
Var ute nu och kolla gnista. hade ingen gnista alls när jag jordade ett tändstift mot motorblocket och körde på startmotorn.
Tändmodulen jag bytte till var en beg. från demonteringbutik på skroten. den hade samma tillverkare och artikelnummer och modellnamn som den som satt i min bil. men denne hade suttit i en saab 9000 tidigare och hade 7 piggar i sitt stift medan den som satt i min bil har 6 stift....spelar det någon roll när det ändå är samma artikelnummer på tändmodulen och samma tillverkare?

Kan defekt vevaxelgivare orsaka att det ej finns gnista?
Är det bara att skruva ut vevaxelgivaren och skruva in den nya utan någrta grejer som måste fixas före?

Jag försökte plocka bort bränslepumpsrelät under ciggtändaren. Men fick ej loss den fast jag hade monterat bort facket över. Såvitt jag vet så är det väl bara att dra relät rakt upp utan några spärrhakar som sitter fast?
Imulsgivaren sitter fast med bara en skruv.
Lossa den och dra sedan upp givaren ur hålet.
En mycket gammal givare kan ibland sitta fast p.g.a. ärgning i hålet.Försök då att spraja runt hålet med något ärglösningsmedel typ CRC 5-56 el. dyl.
Vrid fram o tillbaks med fästörat som hantag tills det lossar så det går att lyfta upp den.
Ev. kan man försiktigt försöka lyfta / bända upp givaren med en lite mejsel under fästörat men var ytterst försiktig så att fästörat ej går av.
Imulsgivaren är den som styr när tändgnistan ska komma, så är den defekt eller smutsig i känselkroppen uteblir tändgnistan.

Bränslepumpsrelät kan sitta rätt så hårt, själv fick jag bända lite med en mejsel under relät tills det lossade.
I extrema fall kan reläets stift vara brända i sockeln, men det är inte vanligt.

Om du hade den utbytta tändmodulen monterad när bilen gick bra i 30 min. borde den ej vara orsaken till tändfelet.
Men passade kontaktstycket i tändmodulen när det var en kontakt mer i den utbytta modulen?
Spraja gärna alla kontaktanslutningar till tändkomponenterna med oxidlösningsmedel.

//tuxedo

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]