Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjenare! Hur många termokontakter ska det vara till elfläkten? Och när ska fläkten starta? Hittade en kontakt på vänster sida av kylaren sett om man står framför fronten, med 2st svarta kablar. Lägger jag ihop dom så startar fläkten. Jag har ac, dock är kilremen borttagen då acn inte funkade enligt förra ägaren.
Thermokontakten är den du hittade och det låter som om den behöver bytas om den inte slår till vid het motor.

Mvh GK
gnestakalle skrev:Thermokontakten är den du hittade och det låter som om den behöver bytas om den inte slår till vid het motor.

Mvh GK
Okey, men vet du när det är meningen att den ska starta? Tittade i biltema och där står det 92grader kan de stämma?
I länken du angav stod ingen uppgift om gradtal. Men delen skall ju tydligen vara för din bil. 92 grader kan nog stämma för på sin väg från motor till där thermoswitchen sitter har ju vattnet tappat några grader.

Mvh GK
gnestakalle skrev:I länken du angav stod ingen uppgift om gradtal. Men delen skall ju tydligen vara för din bil. 92 grader kan nog stämma för på sin väg från motor till där thermoswitchen sitter har ju vattnet tappat några grader.

Mvh GK
jag skrev ju även att det inte stog något om gradantal på nätet utan i papperskatalogen.

Hittade den här på MECA enligt den ska tempområdet vara 92-87grader, det borde väl betyda att så fort bilen gått upp i temp så ska fläkten starta??
http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1
Ja det innebär det. Om du vill testa din nuvarande switch så ta loss den och anslut en multimeter för att kunna se när switchen sluter. Sänk ner känselkroppen, ej hela komponenten, i en kastrull som du ställer på spisen. Sänk ner spetsen på en stektermometer för att avläsa vattentempen och sätt på plattan så kan du ta reda på om det är fel på switchen.

Mvh GK

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]