Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ztoffe
tjena har en 945 ltt de känns som den spikar vid fullt gas på drag ? kanske e turbon som håller på å gesig .. e inte så haj på det där ..
om de e någon som har ett förslag vad de kan va så vore de kanoners :lol:
Senast redigerad av 1 Ticken, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Fixade till rubriken.
av ztoffe
de e lite uppskruvat.. men de e precis lagom så den inte ska spika.
nej har inte kollat nå felkoder. den små gungar fram när man trycker fullt så ja vette fan hehe :P
Användarvisningsbild
av Ticken
Känner även jag att vi behöver mer info. Lite ingående spec på vad som är gjort med bilen osv behövs.

/Ticken
Användarvisningsbild
av Ticken
Om jag förstår dig rätt, så är allt på bilen orginal förutom att laddet är lite uppskruvat till ca 0,5 - 0,6?

HUR har man höjt laddtrycket?

Jag tycker inte att du ska fortsätta köra så, en spikning är en okontrollerad förbränning som kommer förvandla din motor till skit på 0-tid om du inte tar hand om detta problemet.

Snabbaste & lättaste lösningen - Återställ laddtryckshöjningen.

Alt, ordna så motorn orkar med det för höga laddtrycket. Testa att köra totalslut på tanken och tanka 98oktan alt v-power. Titta på ett nytt chip för bränslestyrningen.

/Ticken
Användarvisningsbild
av White
Håller fullt med föregående talare om att du absolut INTE bör köra med bilen om den spikar!
Originalchipet till en B230FK BÖR klara det laddet om allt är friskt, men givetvis är ett chip avsett för ett förhöjt laddtryck att föredra. Det sitter ju samma programvara till en B230FT med 0,51-0,55 bar laddtryck standard som till en B230FK med 0,28-0,31 bar laddtryck.
Användarvisningsbild
av White
Nej!

B230FT:
Kontrollvärde 0,48-0,54 bar.
inställningsvärde 0,51 bar.

B230FK:
Kontrollvärde 0,27-0,34 bar.
inställningsvärde 0,31 bar.

Allt enligt Volvos Fickdatabok.

Turbo+ vet jag inte exakt vad det ska ge i ladd, men i vilket fall är den effekten bara en kort stund vid fullt gaspådrag, om jag inte minns fel.

EDIT: Sedan skiljer det på vilket ladd det blir med Turbo+ beroende om man monterar det på en B230FT eller B230FK, detta pga att wastegateklockan på FK inte orkar hålla emot för så mycket ladd som hos FT

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]