Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej, tänkte se om det är någon som kan hjälpa till att ställa diagnos...

Imorse när jag skulle köra iväg från parkerigen så lät det konstigt om motorn, körde ut på småvägen intill parkeringen och hann säkert bara 50m innan jag fattade beslutet att vända tillbaka. Vände tillbaka i en rondell och körde in på parkeringen igen. Där ville inte bilen något mer.

Bilen låter mer som en traktor, växelspaken återfjädrar inte tillbaka till mitten utan förflyttar sig utan minsta kraft åt alla riktningar. Motorn startar och när jag lade i backen för att backa in i min parkeringsruta så tyckte jag att bilen ville frammåt en decimeter innan den dog. Den kör inte heller frammåt på 1:an.

Slutade med att jag fick putta tillbaka bilen till rutan och ta bussen.

Övrigt värt att veta:
Jag upplever att det kändes som om jag körde på för hög växel på för låg fart när 2:an var i (alltså den skakade och trilskade ungefär som om man har 5:ans växel på väldigt låg fart.)

Lambasondssymbolen och SRS lyste till några sekunder under färden.
Bilen fungerade utmärkt igår, har dock tyckt att den mer om mer börja låta som en traktor de senaste veckorna.

Tyckte mig se imorse att det sipprade ut lite avgaser under bilen innan ljuddämparen (det finns en tidigare lagning/lappning där sen innan), utöver det har jag inte noterat över huvud taget något som läckt, droppat undertill bilen.

Den har ganska nyligen varit servad, oljebyte, filter etc. besiktigad (en styrled fram blev bytt annars inga fel). Detta i nov.

Snällkörd familjebil ingen som driftar/sladdar runt med den på parkeringar och sliter i ondödan på bilen.

Så, vad kan det vara. Växellåda? Eller kanske godis i motorn - som 7 åringen sa.
Någon som har en aning om vad det kan tänkas kosta att byta en växellåda (eller vad det nu kan vara) - gör det inte själv, kan datorer inte bilar :D

Tack på förhand! //Fredrik
Senast redigerad av 1 kissekrask, redigerad totalt 0 gånger.
Har du kollat felkoder?
Ja, det verkar vara precis som du säger. Sambon och hennes chef var förbi på lunchen och kikade på det.
De konstaterade att missljudet kommer från avgassystemet (något hål eller nåt).

1:an och 2:an gick tydligen att få i, men inga övriga "sidledes växlar". När jag försökte backa imorse så var alltså 1:an i så det är någon led som inte fungerar som det ska. Ev skulle det komma förbi en mekaniker idag och bekräfta felet. Med andra ord är detta något som kan lösas relativt snabbt och betydligt billigare än att byta växellåda. -puh!

Uppdaterar och stänger denna tråd när jag vet exakt var det var för fel så andra än jag vet...
Tackar. /Fredrik
Avgassystem och xäxlingslänkage brukar kunna åtgärdas relativt smidigt om man vet hur man skall gå tillväga.

Mvh GK
Ja, då har mekonomen kollat på bilen.
Utöver att grenröret e trasigt. - det byter jag senare så var det mycket riktigt växelföraren som hade gått sönder,
dessvärre så hade den gått sönder i växellådan så det var antingen till att byta eller renovera den (m90).
Det blir det senare, kommer dessutom att passa på att byta ut kopplingen så det blir ett rejält hugg i plånboken. Men aja, bilen behöver jag också...
Trevlig helg alla!
Jepp, hårt är det... Visst man får räkna med lite reparartioner, trisst bara att det blev en lite omständigare.
Tänkte be om att få behålla den gamla växellådan för att i studiesyfte någon regnig vecka meka isär den för att dels börja meka mer med bilar, och sen också för att jag blev nyfiken på hur skadan ser ut.

Aja, begagnad växellåda beställd.
Montering av denna + byte av kopplingen + byte av grenröret = 7400 (växellådan betalar jag själv, annars ingår resten...) på mekonomen.
Tyckte inte priset var så jävligt med tanke på kostnaden av grenrör + koppling = nästan: 4000.

//Fredrik

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]