Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av olha00
För det mesta fungerar tankmätaren, men ibland slutar den fungera. Bör väl vara glappkontakt någonstans? tacksam för tips om var jag ska börja leta kontaktfel.
av skruvo
Kan vara glapp i lödningarna i instrumenthuset eller på givaren eller kanske även kablarna?, kolla om det hjälper att slå lite på instrumentbrädan när den visar fel.
av olha00
Glömde säga att det är en 945 1994.... Märker ingen skillnad att knacka på mätaren/panelen. Har ju läst en massa om måtare som inte fungerar, verkar vara ett vanligt fel.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Börja felsökningen vid tankgivaren, ta ur den och mät upp om den fungerar OK.

Mvh GK
av Bjornn
Man kontrollerar lätt om mätaren eller mätenheten är sönder genom att koppla en vridbar potentiometer till signalen på signalkablen till mätaren.
När man vrider så ska mätaren ändra sig och stoppa där man ställer den, funkar det så är amaturen sönder, är bara att köpa en ny i så fall, går sönder vart 15år verkar det som.
av jaka
Hej!
Du menar tvärt om . Om man vrider på potentiometern (eller tankarmaturens hävarm) ska tankmätarens visare ge utslag och stanna när potentiometern/hävarmen stannats, då ska mätaren vara hel!
-Eller ?

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]