Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av stusshyttan
Kamrater! När jag slår på tändningen på min 745 -86 med B230A, visar hastighetsmätaren 160 km/h och väg- och trippmätarna snurrar hysteriskt FAST BILEN STÅR STILL! Dessutom startar den inte trots bra kräm i batteriet. Det bara klickar i relän under instrumentbrädan och något som låter som det sitter strax bakom/under handbromsspaken. Vad är detta????

Janne ? ?:-/
Håller med om att det luktar jordfel, men det finns redan grov extrakabel kopplad mellan batteriets minuspol och en grenrörsbult. Men jag skall koppla bort generatorn och se vad som händer...
Användarvisningsbild
av NisseHult
stusshyttan skrev:...men det finns redan grov extrakabel kopplad mellan batteriets minuspol och en grenrörsbult.
Finns ja. Men du har ingen aning om hur kontaktytorna ser ut.
En grenrörsbult är det sissta jag skulle använda som anslutningspunkt.

Ljudet undet handbromsen låter mer som att batteriet håller på att svetsa ihop något reglage för att få en bra jordpunkt.
Nu har inte du mekanisk hastighetsmätare, annars var det vanligt på 240 att den wiren svetsades ihop...
av Bjornn
NisseHult skrev:Hur kan trippmätaren flippa ur på det viset genom att signalen till den är manipulerad?
Den använder samma signal som hastighetsmätaren för att räkna ut hur långt bilen rullar.
Användarvisningsbild
av NisseHult
Naturligtvis. Felformulerad fråga, sorry. Jag tar om den.
Hur kan signalen från bakaxeln ha manipulerats så att den ger pulserande signaler på egen hand?

Har du testat att ta bort generatorn än stusshyttan?

Jordfel kan du lätt söka efter om du sätter en startkabel från batteriminus och motorn
alternativt batteriminus och karrossen, eller båda.
av Bjornn
NisseHult skrev:Naturligtvis. Felformulerad fråga, sorry. Jag tar om den.
Hur kan signalen från bakaxeln ha manipulerats så att den ger pulserande signaler på egen hand?

Har du testat att ta bort generatorn än stusshyttan?

Jordfel kan du lätt söka efter om du sätter en startkabel från batteriminus och motorn
alternativt batteriminus och karrossen, eller båda.
Kan det vara så att någon annan + kabel ligger emot hastighetsmätarens signalkabel efter givaren, mätaren borde reagera på det?
Annars har jag varit med om felande hastighetsgivare på dessa, men då brukar hastighetsmätaren lägga av vid en viss hastighet, eller ej fungera alls, men kan det va så att givaren har flippat och skickar ut spänning hela tiden?
Om jag får gissa vad som är fel på denna bilen, så är det förmodligen något elektroniskt fel i själva hastighetsmätaren.
av Bjornn
NisseHult skrev:
stusshyttan skrev:...men det finns redan grov extrakabel kopplad mellan batteriets minuspol och en grenrörsbult.
Finns ja. Men du har ingen aning om hur kontaktytorna ser ut.
En grenrörsbult är det sissta jag skulle använda som anslutningspunkt.

Ljudet undet handbromsen låter mer som att batteriet håller på att svetsa ihop något reglage för att få en bra jordpunkt.
Nu har inte du mekanisk hastighetsmätare, annars var det vanligt på 240 att den wiren svetsades ihop...
Låter som något relä är dåligt och flippar loss, tror jag vet vad för ljud du menar, lossa askfatet, framför handbromsspaken och skruva bort innandömmet+ facket ovanför, lokalisera sen vilket relä det är som för oväsen, läg handen på dem då känner du viket det är.

För att undersöka startproblemet, så mät först så att det finns spänning på anslutning 30 till startmotorn, är det okej, så mät sedan om det finns spänning på anslutning 50 på startmotorn då tändningslåset är i läge 3.
Är detta okej så försäkra dig om att motorn har riktig jordanslutning.

Är allt detta i ordning då återstår det bara att byta ut startmotorn eftersom den då är sönder.

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]