Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av airflow
Har efter ett par veckor med min 945se -96 börjat fundera på varför inte någon ABS-lampa lyser när övriga kontrollampor lyser.. Har provat att bromsa hårt på löst underlag men jag tycker att hjulen låser sig. Vad är felet? Om det finns fel i systemet ska ju varningslampan lysa? Finns det möjlighet att någon kopplat bort abs systemet med lampa och allt?
Senast redigerad av 1 Ticken, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Fixade till rubriken.
Användarvisningsbild
av BRUTUS
ABS fungerar inte på grus, bara is eller blöt asfalt, Patrik Johansson kör på volvos test bana i bollebygd det va han som berättade detta, är det någon som kopplat ur systemet så har du en 2a på bilprovningen, om dom upptäcker det.
av 2444ever
BRUTUS skrev:ABS fungerar inte på grus, bara is eller blöt asfalt, Patrik Johansson kör på volvos test bana i bollebygd det va han som berättade detta...
Hmm, du menar "fungerar inte så bra på grus" väl?
ABS går in så fort något hjul låser oavsett underlag. Sen att man förmodligen bromsar snabbare på lös grus utan ABS (rakt fram) är en annan sak.
av airflow
bilen besiktigadse utan anmärkning för en vecka sedan. men varför lyser inte lampan och hur kopplar jag in systemet igen..
Användarvisningsbild
av emwtur
det finns abs på bilen ?
sensorer i framhjulen och en moderator i motorrummet

börja med att kolla säkringarna !
sedan läser du felkoder !
av airflow
Ja bilen har ABS (f.ö standard på alla 940)
Säkringen som sitter inne i bilen är hel, har tagit bort panelen under ratten och försökt titta efter en säkring på en dosa som tydligen ska finnas där, men utan resultat.. Det sitter en abs-dosa under huven och i den sitter två reläer. Felkoder vet jag inte hur man läser men det jag undrar är hur det kan komma sig att abs lampan inte lyser om det är fel på systemet...
Användarvisningsbild
av emwtur
det kanske är standard ja :-)
- ville bara vara säker på att det inte var ett olösligt problem.
Nåväl...
längst upp i forumet finns en tråd om hur man läser felkoder och vad dom betyder.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=32001
nu hade du ju en 96:a så då har du ett uttag i mittkonsolen som kräver lite specialutrustning för att läsa ut.
närmaste volvo verkstad kan antagligen hjälpa dig för en ganska billig penning

För övrigt så är det ABS-enheten som styr lampan ...
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du kollat att glödlampan för ABS är hel?

Mvh GK
av Pxu
Min abs-lampa ville inte heller lysa en dag, visade sig vara en trasig bana på kretskortet som bl.a. betjänade abs-lampan. Det var några fler lampor bredvid denna som inte heller lyste och det hade blivit nån mysko korrosion/vitt pulver på ett ställe på kretskortet ?:-/ Det gick iallafall lätt att se med ögat var det var, bara att löda på en tråd förbi avbrottstället så var det ok.
av airflow
Ok
Då vet jag att abs-enheten styr lampan.. Om man klipper strömförsörjningen till abs-styrenheten så slocknar alltså lampan?
Jag ska härdtesta bromsarna på lite hal asfalt idag och se om systemet åndå funkar, i så fall är ju glödlampan paj. Om jag inte får nån abs-verkan så känns det väl onödigt att rotabakom instrumentpanelen
Frågan är bara var styrenheten sitter... har en haynes-bok men det är lite otydligt och det kanske är olika beroende på årsmodell.

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]