Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvoduett1965
Tjena ! Har en B230 förgasar motor i min 740 ifrån 85.. Tänkte "vässa" den lite, dock har jag ej så stor budget så några tips på grejjor man kan göra? har tittat på vad de skulle kosta att sätta in förgasarturbo, men det blev runt 5-6 tusen.. Känns lite onödigt när jag inte ska ha den så länge till och har inte så stor budget.. Några tps på saker man kan göra ?

Alla tankar och idéer välkomnas !

Mvh Victor Kallonen
av P-O
Tjena du skulle kunna sätta i en t-kam den kan du säkert få köpt av någon för en hundring eller
2. plana toppen 1 mm det gör gott också och ett sportluftfilter.
skulle tänka mig att det går på med olja, filte,r packningar, kam, planing av topp o.s.v
ca: 2000:-....
Skulle tro att det är det billigaste alternativet att trimma den lite lätt.
av Mille740
Det enklaste borde vara att byta till extraktorgrenrör, 2,5" avgas och ha av toppen och plana + porta och byta till en vassare kam. Finns en hel uppsjö med kamaxlar till volvos rödblockare men jag skulle nog satsat på en k kam, v eller vx3 kam. Vill man lägga lite mer pengar så finns det ju dubbla förgasare och annan topp m.m
av duttowisch
Det absolut billigaste är att byta till V-kam. De är billiga och bra. Samt borra upp lite lufthål i luftburken + nytt filter.
Lite mer avancerat är att lyfta toppen och plana den. Jag hade tagit 2mm direkt. Samt portat toppen lite, där är en del att ta både på insug och avgas. Men som sagt detta är mer avancerat.
Tipset, börja med V-kammen. Den lyfter 11.37mm på både insug/avgas
Användarvisningsbild
av gnestakalle
duttowisch skrev:Det absolut billigaste är att byta till V-kam. De är billiga och bra. Samt borra upp lite lufthål i luftburken + nytt filter.
Lite mer avancerat är att lyfta toppen och plana den. Jag hade tagit 2mm direkt. Samt portat toppen lite, där är en del att ta både på insug och avgas. Men som sagt detta är mer avancerat.
Tipset, börja med V-kammen. Den lyfter 11.37mm på både insug/avgas
Hur mycket marginal ger V-kam vid oplanad respektive planad (2 mm) topp vid ett eventuellt kamremsbrott? Hur mycket lyfter standardkammen för motorn i fråga?

Mvh GK
av rd350
"budgettrimm" är att ta en kam från motor med k-jetronik insprut. (b230e) Vet ej hur många hästar det ger men du märker skillnad, att du har ett friskt originalluftfilter går precis lika bra som ett öppet tillbehörsfilter. Då kommer du undan med nån hundralappar för en begagnad kam, glöm ej att justera ventilerna om du bytar kam...
av duttowisch
V-kam sitter i 230E motorn.
En A-kam och oplanad topp och kamremsbrott händer inget. V-kam är jag ganska säker att ventilerna tar i. En K-kam gör det iallafall, 11.95mm.
A-kam lyfter 10.5mm, T-kam under 10mm. T-kam är inget att stoppa i, den duger knappt till Turbo motorena.
RD350 tycker som jag :D

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]