Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Har haft en hel del problem med motorläckage i min Volvo 960 2,5L från 97. Verkstaden hittade vid första provtryckningen läckage i radiator och vattenpump, andra gången hade de glömt en slangklämma och tredje gången (på två månader) påstår de att de läcker ur en fog i motorblocket.

Nu har jag dock sett att det droppar bakom plasten som skyddar kamremmen. När jag tog bort plastskyddet ser jag att det har runnit ur ett "hål" som sitter i den nya vattenpumpen. Alltså ett fabrikstillverkat hål. Har markerat i paint var det sitter på ett ungefär. Har tyvärr inte tagit bild med kamera men kan göra det sen.

Så mycket för motorblocksläckage alltså.. Varför finns det ett hål där och varför rinner det kylvätska ur det?

Är jättetacksam för svar då detta har kostat mycket tid, energi och pengar.
Bild här: http://imageshack.us/photo/my-images/4/skitbil.png/

Ungefär så här ser det ut också (snott från annan tråd)
https://www.jagrullar.se/forum/images/fb/images_a8182010112346523c.jpg
"hålet" ser ut som en frysplugg - dvs om motorn fryser så utvidgar sig kylvätskan och kan spräcka motorblocket.
därför sitter det ett antal pluggar inpressade som skall "poppa ut" innan blocket spricker och släppa trycket
men dom skall ju inte läcka !
Hejsan!
Tack för informationen, det känns rätt solklart att reparationen ska reklameras. Här är två bättre bilder:
Bild

Bild

Det röda är för övrigt Wondarweld som verkstaden hade i systemet då de påstår att det är en spricka i en fog i motorblocket (vet ej om detta är sant). Men de verkar ha haft i medlet i systemet utan att tömma det på glykol (någonting som enligt tillverkaren är väldigt dumt då värmepaketet kan sätta igen) och gav mig rådet att fortsätta köra runt med medlet i systemet. Någonting som tillverkaren också starkt avrådde ifrån, speciellt som man ska ha glykol i kylsystemet.

Får kräva att de ska byta vattenpump och spola genom systemet utan kostnad.
Du har rätt att det är ett skvallerhål men det ser faktiskt lite ut som det kommer från bulten ovanför också,kan ju va så att det även läcker från toppen. Händer att blocken spricker men vanligare är att toppackningen går. Förmodligen är det bilden som ser lite konstig ut och läckaget är från skvallerhålet, du fårr provtrycka med kåpan av och se var det kommer. All form av "kylarsement" är bara konstgjord andning istället för reparation och har en förmåga att sätta igen både kylare och värmeelement.
Det är skrämmande när man läser om hur ställer som vill påstå sig vara professionella verkstäder beter sig med folks bilar, undrar vilka kvalifikationer man behöver för att få jobb på Mekonomens verkstäder. I ärlighetens namn finns det säkert bra folk där med men hur många är frågan. ?:-/

Mvh GK
En liten dum fråga bara.
Är bilden tagen uppifrån eller underifrån. Har ej jobbat med motortypen, men generellt gäller att skvaller hålet skall vara neråt. Det ser (för mig) ut som fotot är taget uppifrån (synvilla ?). Skvallet hålet är till för att vatten inte ska komma in i lagren när tätningen mot skovelhjulet läcker, vilket kan ha olika orsaker. Vanligast är ju trots allt utsliten tätning men det är inte ovanligt att pumpar som "legat på lager" länge kan läcka. Är det inga skador på tätningarna så tätnar det av sig själv ganska omgående men matrealet i tätningen "stenhårt" och skadas lätt vid montering (vid fabrik). Det enda sättet vi kan skada den på vid montering är om vi skulle tappa det i golvet eller slå på den med hammare. På mig (med 40-års erfarenhet av "gamla" bilar) verkar det som ett klantigt skött reklamationsfall.

Mvh
Lennart
Haha jag skrev väl inte att det var en mekonomenverkstad? Även om så nu i stort sett var fallet..

Bilden är tagen uppifrån och iaf jag är glad att skvallerhålet är uppåt, hade nog haft svårt att upptäcka det annars. Jag testade att klämma på kylslangen från motorn till kylaren och när jag gjorde det såg man att det svagt pulserade vätska från hålet. Jag kanske har tur som inte fått en liten fontän i motorn än.

Tror inte det läcker från toppen, ser iaf helt tort ut kring den. Men hur som helst ska ju just den här läckan fixas gratis.

Angående kylarcementet så har de tabbat sig rätt rejält. De använde Holts Wondarweld och gjorde precis man inte skulle enligt instruktionen. Nämligen blandade i det i systemet då det fortfarande hade glykol i sig. Det kan tydligen klumpa sig och sätta igen hela värmepaketet. Dessutom fick jag rådet att fylla på ren glykol i expansionskärlet och köra med medlet hela tiden. När jag berättade det för en expert hos tillverkaren rådde han mig att genast åka till en verkstad och tömma ut hela kylsystemet...

Kul som fan :/

Nåja, man har ju en rätt stor anledning till att göra allt meckande med bilen själv i framtiden nu.

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]