Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan!
Har ett litet bekymer med bilen. Det är att tomgången höjs när motorn blir genomvarm till ca1300 rpm. Stänger jag av den och startar den så ligger tomgången som den ska men det räcker med att dutta till gasen så höjs den igen,men innan den blir genom varm så är den precis som den ska, har funderat om det kan vara tempgivaren? Det är 90:ans b234f
Kan vara tomgångsventilen som trögar lite. Prova att knacka lite på den när tomgången är för hög, går den ner till rätt varv då så gör rent ventilen.
Kolla även spjällägesgivaren. Min tomgång var väldigt vandrande förut, efter kontroll av själva spjällägesgivaren så hittades felet. Stiftet i kontakten (bränslestyrboxen) för just den sladden var krokig.
Har kollat spjällägesgivaren och kunde inte hitta några konstigheter, och har provat knackat på tomgångsmotorn men det vart ingen skillnad .. Man kanske ska plocka lös den o göra rent den. Någon som har nån annan ide vad det kan vara ? ?:-/
volvo740gle87 skrev:Har kollat spjällägesgivaren och kunde inte hitta några konstigheter, och har provat knackat på tomgångsmotorn men det vart ingen skillnad .. Man kanske ska plocka lös den o göra rent den. Någon som har nån annan ide vad det kan vara ? ?:-/
Och du har kollat stora kontakten som sitter i styrboxen? Så här såg min ut, så det spelade liksom ingen roll hur man justerade givaren vid spjället... :lol:

Bild

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]