Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Amazonsport
Hej, trots att det finns många trådar om liknande problem så känns det bäst att starta en ny som gäller felen på min bil.

Bilen har bara gått 21000 mil men varit dåligt servad sista åren innan jag köpte den. Jag har bytt tändprylar o luftfilter samt nytt batteri för några veckor sen.
En dag med storm och mycket regn blev den lite trögstartad för att vid nästa stopp vägra gå igång mer än att den tände till o gick några sekunder innan den dog. Vid bogsering provade vi dra igång den o den startade men gick inte varva upp.
Nu är det precis den tänder till lite innan den dör. Jag har kollat felkoder och dom visar 111 på bägge hålen.

Nu till frågan: Var börjar jag?
Senast redigerad av 2 Amazonsport, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Vilka tänddelar bytte du?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Kompe
Du har inte fått vatten i soppan?
av Amazonsport
gnestakalle skrev:Vilka tänddelar bytte du?

Mvh GK

Jag bytte fördelarlock rotor o stiften som allt var gammalt.. Min tanke nu kan vara bränslefilter? Fuktproblem?
Bägge bensinpumparna funkar.
av tuxedo
Som du säkert läst i andra trådar så kan det ju finnas många orsaker till att din bil inte går.
Men "hade jag varit du" hade jag nog bytt tändkablarna också, och då till Volvo orginalkablar.
Även rotorn bör vara Volvo orginal då det finns pirattillverkade som visat sej ge genomslag till rotoraxeln.
Tändkablarna är faktiskt en förbrukninsvara. Isoleringen blir dålig efter några år och då blir det lött överslag särskilt vid fuktig väderlek.
Ev. kan du lossa ett stift i taget och kontrollera att det finns gnista.
Jorda då stiftet noga så du inte riskerar överslag i tändspolen.

En annan sak kan vara värd att kontrollera och det är impulsgivaren som sitter på svänghjulskåpan.
Om den har en gul märkning på kabeln bör du byta ut den.
Den nya med bättre kvalité har vit märkning.

Har du kollat att bensinpumpen går ett par sek. när tändningen vrids på, samt att tankpumpen går.
Tankpumpen skall surra som en humla om du tar av tanklocket och lyssnar.

Detta är några tips på vägen, men det finns ju många fler orsaker det kan vara, men försök att göra en systematisk felsökning.
Men tändkablar och impulsgivaren är två saker som man bör veta att dom är felfria innan man börjar med mera avanserade felsökningar.

//tuxedo
av Amazonsport
Bra tips Tuxedo..
Idag bytte jag bränslefiltret o då startade bilen perfekt.. Jag blev glad milt sagt.. Men efter en runda så hackar bilen nu vid gaspådrag rejält.. Det går att smyga upp gasen om man är försiktig.. Kan det vara smuts i spridarna? Eller var ska jag leta vidare?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Dåligt bränsletryck kan vara boven vilket kan bero på en dåligt fungerande tryckpump, alltså den under bilen bredvid filtret, eller om du har lite bränsle i tanken så kan det vara tankpumpen som gett upp och inte kan mata tryckpumpen. Finns även möjligheten att BTR som sitter vid slutet av spridarrailen gett upp.

Mvh GK
av Amazonsport
Jag har full tank och bägge pumparna går. Bilen gick kanonbra i 10 min sen började den hacka.. o varvar jag upp den sakta(så den inte hackar) så varvar den fullt så den bör få soppa från pumparna tycker jag..

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]