Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Nu blir jag gråtfärdig...

Startade bilen i morse. En 960. Den gick orent. Hela bilen studsade. Kändes som om den tände på hälften av cylindrarna. Varvade till den, men när jag sedan släppte gasen så dog den helt. Vred på startnyckeln igen och nu låter det som om den inte drar runt motorn. Nånting snurrar, men det låter gällare/högre än tidigare och det känns inte som om den tänder överhuvudtaget. Nåt enstaka poff kom.

Är det bara att bogsera den till volvo, eller känner någon igen felet?? Kan jag felsöka något själv, säkringar, ström, mm? Hur länge vågar man försöka starta den utan att den tänder (tänker på katalysatorn..) I morse försökte jag starta den 3 ggr efter att den dog.

Igår snöade det som f-n och var kallt. Idag var allt undansmält och plusgrader. Kan det ha runnit in vatten någonstans?

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av Knutte2
Testade igen efter jobbet att starta den. Men det går fortfarande inte. Det är precis som om det inte är någon kompression i den. Det snurrar väldigt lätt. Men den tänder lite då och då. Dock ej så att den går igång. Har kollat säkringarna till bränslepumpen - hela. Kollat luftfilteret och det fanns rätt mycket olja vid luftmassemätaren. Kollade felkoder och fick 2 fel på hål 3. Kod 3-1-3 och kod 1-1-4. Provade att nollställa och starta igen, men inget resultat. Någon som vet vad dessa felkoder representerar?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Hål 3 är ABS:
114 hittar jag inte i min gamla fickdatabok, kan du ha räknat fel?
313 - Vänster bakhjulssensor, avbrott eller kortslutning.

Testa i hål 2, det är motorn! :)
Det är precis som om det inte är någon kompression i den.
Låter ju inte bra... öppna oljelocket och se om kamaxeln snurrar när någon kör på starten. Gör den inte det är kamremmen av. Bytesintervallet är bara 4500 mil på äldre 960.

Kan ju vara vatten i tändstiftsbrunnarna med, har motorn blivit rejält sur en gång kan det vara lögn att få igång den utan att ta ur stiften.
Användarvisningsbild
av Knutte2
Jag kollade igen och insåg att jag skrev fel hål. De 2 felkoderna (3-1-3 och 1-1-4) var på hål 1. Jag har kört ganska mycket på startmotorn och de felkoderna har inte kommit tillbaka. Så nu har jag 1-1-1 på hål 1 och 2. Jag kollade under oljelocket och kamaxeln snurrar. Jag funderar på om den kan ha kuggat över. Jag fick den bytt för ett par hundra mil sedan och då bytte han alla styr o spännhjul där fanns. Nu när jag provade starta den sist så fick jag den att tända till i 1 sekund (precis som i morse), sedan när man försöker starta den direkt efter snurrar den helt utan tändningar.
Vaf--n..? Satt o läste lite utmed forumet och hittade en som beskrev EXAKT samma fel som jag har fast på ett mycket bättre sätt.

http://www.volvoland.se/phpBB2/viewtopic.php?t=663

Kan det vara så att kamremmen kuggat över trots att jag fick den bytt i somras hos en mek. Han bytte dessutom styrhjulet o spännrullen samtidigt...?

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ok, hål 1 är automatlådan.

Men nu börjar vi från början, nr 1 när motorn inte startar: Kolla att det finns bränsle och tändning. Plocka ur ett stift och kolla gnistan. Lyssna om du hör bränslepumpen när du gör ett kort klickande på starten.
På bränslefördelningsröret (det som sitter över spridarna) finns en ventil (likadan som på hjulen) Tryck in pinnen i mitten, det ska spruta ganska bra så håll ögonen på avstånd!
Användarvisningsbild
av Knutte2
Jag har lånat ett garage som jag kan mecka i i helgen, så jag ska försöka testa det då. När jag vrider på tändningen så hör jag ett ca 1 sek lång burrande ljud, det måste väl vara bensinpumpen
Användarvisningsbild
av Knutte2
Bensin kommer fram (det sprutade från den där ventilen)
Har kollat alla stift.. Fin gnista på alla, men de var ganska sura.
När jag vrider på tändningen så hör jag det jag förmodar är bränslepumpen (ett ca 1 sek långt burrande ljud)
Har plockat av kåpan till kamremmen och det ser fint ut där. Har svårt att tänka mig att den kuggat över (den byttes dessutom i somras)

Fick tips av en kompis att det fins en pulsgivare som sitter på bakkant av motorn (vid svänghjulet). Kan den ha pajat så att den ger gnista vid fel tillfälle? Bara en tanke...

Tacksam för fler förslag på felsökning
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det sitter ett par svarta relän framför vänster fjäderbenstorn, matar spridarna bland annat. Byt eller ta isär och kolla lödningar.
Användarvisningsbild
av Knutte2
Det var [C] och [D] du menade va? Mina var gråa. Jag delade på dem och de så fina ut. Tom de supertunna trådarna på undersidan av spolen satt fastlödade.

Bild
Senast redigerad av 1 Knutte2, redigerad totalt 0 gånger.
Problem med trafikinformation RTTI

Kanske det. Vi körde närmare 200 mil i s[…]

Service Subaru XV

Subarun har funkat som förut sedan jag var p&[…]

Hade varit koppling så hade det släppt […]

Smörjsprayer

Denna verkar fungera bra på typ sådana[…]