Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej
Jag är ny på forumet, men "gammal i gemet" och har en 745:a med i princip all utrustning som fanns till 745.or -88:a. Den går som "ett skott", ar "ruggigt" stark men jag har ett problem, bränsletörst. Jag vet att dom (16V-motorn) är törstiga, men 1,5l / milen i sommar tycker jag är i häftigaste laget. Overdriven har lagt av men den går som andra bil, så den rullar inte så mycket längre (c:a 500 mil /år) Har passera 40000mil i sommar. Problemet är att den får för mycke bensin. CO-halten vid förra besiktning var 0,7% (godkänt eftersom det är en 88-B). Annars skulle det vara under 0,2% (den har katalysator). Att den får för mycke bensin märks mest när AC-n är på, då "smårycker" den och "bluddrar" lite. Har kollat, justerat och rengjort gasspjället, gasspjällskontakt, tomgångsventilen med slangar till dito, bytat tändstift, luftfilter, lambasond och termostat. Luftmängd mätaren byttes för några år sedan liksom bränslefiltret. Felkod 232 kommer tillbaka hela tiden. Inga felkoder på tändningen. Läste lite på forumet här om bränsleproblem, men jag tycker mig har "gått igenom" det mesta av det ni skriver om utom det någon skrev om vevhusventilationen. Får väl kolla det också. Bränsletryck och insprutare har jag inte kollat liksom knacksensorn. Den har jag inte kollat mer än att den sitter fast och är oskadad. Jobbar alltid med det själv. Jobbade som billmek från slutet av 60-talet fram till -86, så jag inte jobbat "professionellt" med denna typen av bilar (PV:n, Amazonen och liknande kan jag utantill) Hoppas på några goda ideér från er.
Ha en god fortsättning

MVH
Lennart
Senast redigerad av 4 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
av rd350
Du har felet bland några av grejorna som du redan kollat alternativt kabelfel eller styrenhet. För högt bränsletryck är hyffsat vanligt (bränsletrycksregulator) Lambdasond (ska vara original alternativt Bosch modellanpassad) Dålig kontakt i några av kontaktstyckena i motorrummet (vid hjulhustornen)
Användarvisningsbild
av lennarte
Go´morron
Då börjar jag med bränsletrycket. får "snickra" ihop något provisoriskt på jobbet. Har mycket Festo luftgrejer. Jag har Haynes boken men
16V-motorn är inte med där, men den tar upp LH 2,4 i suplementet.
Jag glömde nämna igår att tomgången är lite hög. C:a 1000 - 1200 med ACn på. 1200 - 1400 utan AC.
Ha en bra dag

Lennart
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du får nog kolla luft och vakuumslangar samt kolla insugspackningen. Har du kollat så du inte har läckor i avgassystemet före Lambdan.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av lennarte
Tackar för all information
Hade en sprucken vacuumslang vid tryckregulatorn som är bytad för något år sedan, annars har jag inte kollat vacuumet. Främre avasrör är bytt och ny "kona" och "trekanter" på "katten" så det ska vara ok. Ska "känna" på skruvarna till "insuget" i helgen
Nu har jag nog helgen "räddad" i alla fall. Den står på bockar nu, har bytt bromsskivor runt om och oken bak så det är lätt och kolla under nu. Kör så "himla lite" med den c:a 400 - 500 mil/år så där blir "rostmarkeringar" på skivorna. Ska se om jag kan svarva om dom gamla, dom är bara 3 år gamla (c:a 1200 mil)

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av päpplet
16V ska inte vara törstiga. Jag har kört min med klappslut motor som gått över 40000 mil på under litern oavsett körstil :wink: Och den har skurna kamaxellager och dålig komp i vissa cylindrar men snurrar på rätt friskt för det :P
Användarvisningsbild
av lennarte
Du får nog kolla luft och vakuumslangar samt kolla insugspackningen
Jag köpte en flaska startgas på vägen hem från jobbet och sprayade överallt på och under insuget. även på bromsservon och vad för slangar jag hittade utan att något hände. Kopplade bort slangen till vaacumbehållaren och pluggade hålet och motorn gick som en klocka. 8 - 900varv och inget "vandrande". Även med AC-n på. Felet är någonstans från T-stycket till (och kanske inklusivse) vacuumbehållaren (sitter under stötfångaren fram). kopplat bort och pluggat slangen. Ska kolla bränsletrycket så fort jag hinner. Undrar vad som slutar att fungera när jag kopplade bort vakuumtanken?

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av päpplet
Vakumtanken hör till alla spjäll i värmepaketet då dom är vakumstyrda när du har AC. Vad själva tanken ska göra för nytta har jag ingen aning om men antagligen hålla kvar lite vakum så man kan ändra spjällen ett tag med avstängd motor
Användarvisningsbild
av lennarte
Go´morron
Det verkar som alla "spjällen" fungerar i alla fall. Bilen är mycket mer "lättkörd" än den har varit på länge, Inga problem att få i 1-an vid stillastående och "allmänt" mer lättväxlad (motorvartlet sjunker ner fortare vid växling). Hur mycket kan detta göra på bränsleförbrukningen? Tryckregulatorn är ju vacuumstyrd och vacuumet var ju för lågt ( = mer bränsle). Eller den "lilla" skilnaden kanske inte har så stor betydelse på en gammal regulator. Har fortfarande inte mätt bränsletrycket (fel gängor på "grejerna"). Har gjort en adapter som jag ska testa till helgen. Någon som vet vad bränsletrycket skall vara? Gärna "med och utan" vacuum.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Kunde inte "hålla mig" till helgen. Provade bränsletrycket i dag, c:a 2,2kg. Med borttagen vacuumslang, c:a 3,2kg. På tomgång med ett vacuum på c:a -0,55kg. Enligt specifikationen i Haynes, 3kg över trycket i insugningröret (ilustrationen gällde en 230ET). Nästan helt perfekt alltså. Motronic och LH ska visst fungera ungefär samma på bränslesidan. Väntar bara på nästa tankning nu. Tankade fullt i tisdags så vi får se hur det går....

Mvh
Lennart
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 24
Val av motorolja

Det där med oljor en underlig följetong.[…]

Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]