Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av quaker
Hej!
Är nybliven stolt volvo ägare och är ganska nervös för ett olje byte. Bilen är en 98 945 classic som jag måste byta olja i.
Den har en stor sliten smutsig skylt i bredvid kylaren där det står w30 syntetic oil. Nu är det så att förra ägaren inte gjort service på bilen som man bör och upptäckte häromdagen att oljan är minst sagt svart inte långt ifrån liknande tjära...har ju mekat lite förr men nu är frågan vågar jag hälla i helsyntet i denna rova? spontant ville jag först byta till delsyntet (eurol) för att sedan uppgradera till helsyntet.
Sedan så sa en förståsigpåare att han aldrig hade sålt helsyntet till en volvo 940 turbo och menar att delsyntet går lika bra.
det finns ingen service historik kvitton saknas. Den har rullat 21000 mil och tickar lite från ventilerna (fast det kanske alla volvo gör?)
är det någon som kör på delsyntet? tacksam för svar .
Senast redigerad av 1 quaker, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Eftersom bilen varit lite dåligt servad så kommer du att få byta olja snart igen. Häll i 10-40 halvsyntet nu och om några hundra mil så byter du till den olja du vill köra på i fortsättningen eller kör på med 5-40 helsyntet redan nu. Jag själv hade nog valt att köra på halvsyntet som ordinarie olja. Eftersom det verkar som om bilen inte skötts så bra så kanske du skall kolla kvaliten och egenskaperna på kylvätskan också. Kanske skall du även serva tändningsdelar samt byta luft och bränslefilter. Om jag håller på så här ett tag till så har du bara ratten kvar :lol: så jag slutar nu. Tag hand om bilen och dig själv.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av emwtur
viktigast är att göra några täta byten på oljefiltret !
nu kanske jag är lite underlig men jag skulle påstå att det mest ekonomiska är att göra ett byte av olja och filter nu
köra hundra mil - helst med någon riktig varmkörning på minst 10 mil så allt blir genomvarmt,
sedan byta bara filter och toppa upp oljan.

det kommer antagligen att släppa mycket skit från motorn nu - och när filtret blir tätt så släpper det förbi oljan ofiltrerad !
/emwtur
Användarvisningsbild
av toorop
ja kör delsyntet i en 88 740 och det går bra,
Alla här har redan svarat så jag skippar skriva det :P
Hare gött.
av quaker
Hej!
Tack för feedbacken det det behövdes , jag lovar!! När jag provkörde den (innan köpet) o kolla på stickan (på kvällen) såg det litet gammalt ut men nu är den inte rolig.
Precis skall nog byta kylarvätska och termostat också , hela motorutrymmet är fyllt av någon slags damm Ventil kåpan är sandfärgad..osv.
skall försöka åka reedan ikväll och byta olja...
Tack!
Användarvisningsbild
av Fluffen
Varför skulle du inte våga hälla i helsyntet om jag får fråga? All ny olja "tvättar" ju definitivt bättre än den trätjära du kör på nu, folk blåser upp detta med helsyntet onödigt mycket tycker jag.
Finns många som kör på helsyntet i 7/940 så lyssna inte för mycket på din förståsigpåare, själv kör jag med Agrol Spectra i våra 940:or samt i min 240.
Byta glykol och termostat är mycket förståndigt, kanske att du skulle ge dig på att byta bromsvätska också?
av inkognito
vår 740 har gått på helsyntet sen ny, har rullat 50000 mil nu, och går fortfarande på helsyntet, och drar ingen olja.
av rd350
Som föregående, finns inga som hellst nackdelar med syntetolja. Alla nya oljor "tvättar" lika mycket. Däremot så är det vettigt att göra några täta oljebyten med kanske 50 mil i mellan och då duger halvsyntet bra. Håll koll på om bilen börjar ryka eller läcka olja då har du en igensatt vevhusventilation eller/och returrör från turbon. En tröst är att dessa motorerna tåler lite (men bara lite) mer slarv med service än de nyare "vita" motorerna. En gång om året eller tusen mil rekomenderar jag, 1500 mil är intervallen från början men när bilen blir äldre är det inte fel att dra ner till tusen mil och som sagt, alltid syntetolja av bra kvalite! :wink:
av bodhii
Jag kör Agrol Mega Truck mineralolja från lantmännen, funkar kanon tycker jag och kostar inte speciellt mkt, nu byter jag ju olja och filter var 500-750 mil på mina galtar då de rullar många mil i "höga hastigheter" :).
Användarvisningsbild
av Fluffen
15W-40 är inte bra på vintern när det är kallt då den blir i tjockaste laget om man säger så, stackars oljepump...
Skulle rekommendera att köra på mer "normal" motorolja t ex Agrol Spectra eller biltema helsyntet 5w-40.
Mega Truck ska vara i det den är avsedd för dvs tyngre fordon.
hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]

Ja, det är nog bara att vänta till mitte[…]

Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]