Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Egentligen är detta en betydligt längre historia men för att försöka förenkla frågan så börjar jag där jag är idag;

Bilen går att starta med startgas och går sedan med cirka 1500-1600 varv. Det går att försiktigt öka gasen utan att motorn stannar. Däremot stannar den direkt när jag ansluter LMM. LMM:en är helt ny (Biltema).

Felkod är 1-2-1, signal saknas eller är felaktig.

En annan fråga är varför den lilla röda lampan på diagnosboxen lyser svagt. Dessutom kan jag inte alltid radera koderna i uttag 6 eftersom lampan inte tänds efter de första fem sekundernas tryckning.

Jag vet att det är mycket kunnigt folk på detta forum så jag hoppas på användbara svar.
Jag förmodar att den LMM du köpt är helt motsvarande den Boschkomponent som sitter original.

Jag tycker det låter som om det inte kommer fram bränsle till motorn, har du bytt bränslerelä?
Har du bytt bränslefilter?

Mvh GK
Tack för snabbt svar.

I och med att motorn startar med hjälp av startgas och tomgången går upp till 1500 varv cirka så har jag tagit för givet att bensin kommer fram eftersom motorn fortsätter att gå tills jag kopplar in LMM (som f ö har samma siffror som originalet). Kanske ett feltänk?

Båda styrboxarna är bytta (köpta på skroten). Tempgivaren ny. Bränslerelä nytt. Spridarrelä bytt. Tändspolen bytt. Impulsgivare ny. Tändmodul ny.

Bränslefiltret bytte jag för cirka ett och ett halvt år sedan.

Grundorsaken till problemen är att jag "lyckats" köra in 230 volt bakvägen via batteriets jordkabel. (För denna insats har jag nominerat mig själv till Årets Idiot.) Var ALDRIG LAT och använd batteriets jordkabel för att skaffa återledning till MIG-svetsen! SLIPA hellre fram en bra punkt för detta!

MVH Krizzter
Kopplade du inte bort minuspolen från batteriet? Är Boschnumren på styrboxarna identiska med de gamla boxarnas? Låter ändå som om du har lågt bränsletryck.

Mvh GK
Jomensan, visst kopplade jag bort minuskabeln men i stället för att ansluta MIG-en till kabeln satte jag svetsklämman på minuspolen. Tyckte väl det var onödigt att tänka i den stunden och trodde jag handlade av gammal vana. Felet upptäcktes när svetsen inte tände. När jag sedan lade på minuskabeln på batteripolen hördes ett svagt ljud som inte hörts tidigare. Det tog mig en bra stund att fatta att det var bensinpumpen som körde för fullt och att ljudet var bensin som passerade fuelrailen och rann tillbaka till tanken. Så visst hände något med bränslesystemet.

Idag kollade jag bränsletrycket. Om jag fattat rätt skulle det fungera att lossa slangen från BTR:en leda ner bensinen i en PET-flaska. Köra startmotorn i 30 sekunder och i princip fylla flaskan med bensin. Jag gjorde så och det kom ingen bensin alls. Som jag ser det är det kufiskt att jag kan starta med hjälp av startgas och få motorn att gå med 1600 varv medan det inte kommer bensin genom BTR:en när jag provar där.

Vad göra? Byta bränslepump? BTR:en är väl mekanisk så den kanske inte tog skada, eller?

För att besvara frågan om boxarnas nummer så är svaret JA.

Krizzter
Du får felsöka kretsen till bränslepumparna från början till slut om så skulle behövas. Kanske du behöver byta bränslerelä också.

Mvh GK
Byte av bränslepump löste problemet (den under bilen, huvudpumpen). Tackar GK för att han envisades med bränsletrycket. Jag hade snöat in på att bilen gick tack vare startgashjälp (den gick tills jag stängde av).
Det var så lite så, det är bra att vara envis ibland :wink: .................men det tycker inte min fru, hon har monopol på envishet i huset :lol:

Mvh GK
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]