Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mlp
Har en 940 med ac och klimatanläggning. Ac kyler inte med det bryr jag mig inte om. Problemet är att när värmereglaget står på kall så kommer kall luft men om jag sätter upp den endast ett snäpp så blir det full värme. Jag kan endast få full värme eller ingen värme. Någon som har några ideer om felet
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Måste vara något fel på värmespjället, det enda är att demontera det som skymmer och kolla vad som sker.

Mvh GK
av rd350
Kolla din värmekran i motorrummet, ibland försvinner "klaffen" invändigt i dessa och de kan ej stänga då fungerar det endast med invändiga spjället i värmepaketet som inte räcker till.
av mlp
Tack för tipsen. Kan det inte vara något elektriskt problem. det är inte några vajrar som styr utan reglaget för värmen styrs av en knapp son ställs in på olika grader. från kallt sen nästa steg är 18 grader sen 20 osv till max 26 grader. Redan när jag sätter reglaget på 18 grader kommer full värme och slutar ej även om det är jättevarmt i kupen
Användarvisningsbild
av Bäckis
Kan vara cupe temp givaren.
I "blått läge" öser den på full kyla oberoende av cupé temperaturen och i "rött läge" lika fast tvärt om, full värme.
därimellan justeras inblåsningstemperaturen efter cupé temperaturen och lägger givaren av tror ecc:n att det är kallt i bilen och öser på full värme.
av mlp
Låter som en bra ide. är det någon som vet vat denna tempgivare sitter
Användarvisningsbild
av matzza
Det sitter en givare i konsollen till takbelysningen och därifrån går det en vakumslang + '' sol '' givare på instumentbrädan.
Dom flesta funktioner på ECC:n styrs med vakum + en styrbox.

Mvh Matzza
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]