Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av majjan
Hej, jag ska byta batteri i min Volvo 740, men det går (fan) inte att få loss, det sitter fast som berget.
Ovanför batteriet sitter det som en pinne som jag antar att man ska vrida på men den går inte att rubba, vad gör jag för fel?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Du är inte ensam om det problemet, den skruven rostar alltid fast.
Försök med rostolja. På undersidan sitter en plasthylsa över svetsmuttern, ta bort den så kommer du åt att spruta där med. Har du tillgång till gassvets gör det gott att värma på undersidan.
Ibland går det att vålda upp batteriet förbi klacken i bakkant så får man lite mer plats att jobba på.
Går skruven av finns det "popmutter" fungerar som en popnit, men har en invädig gänga. Kan nog vara en sån som sitter där från början förresten... Sätt i en sån vid sidan av den gamla.

I vilket fall som helst, vräk på fett på skruven när du sätter dit den, vägsalt underifrån och batterisyra uppifrån, konstigt att det rostar fast?
Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
Hej!
Använd rostlösning och ta hjälp av en mejsel...trä igenom öglan i pinnen för bättre vridmoment och kraft!
Lycka till!
240 startar inte

Nu har jag felsökt ännu mer på den[…]

Jag förstår inte riktigt vad som &aum[…]

Brainys V60

Efter omlackering , kanske man bör fundera p&[…]

Jag har endast problem med backväxel när[…]