Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har bytt cylinderpackning efter att bilen ( B230FT) har kokat, blocket är rakt å toppen renoverad. köpte ny packning och nya topplocksbultar, drog dem som man ska, 20-60 och 90 Grader ... gjort rent bult hålen skrapat bort rester osv, ändå när jag monterat allt och ska provtrycka systemet och kommer upp till 0,5bars tryck så rent ut sagt pissar det kylarvätska mellan topp och block, men läcker ej in i cylindrarna. och är på insugs sidan det läcker, har rivit och dubbelkollat, köpt ny packning igen för säkerhets skull och monterat tillbaka toppen. ÄNDÅ läcker det, har kollat så bultarna inte bottnar och att bultarna inte är för långa för toppen, men ska väl inte vara ett problem då den planades 0,45mm. har jämfört packningarna eftersom det ej är volvo original packning utan ifrån skruvat.se, testat efterhand ett annan moment skaft och dragit men inte heller fel. Vad är felet??? alla jag frågat har aldrig hört talas om det, är i akut behov av HJÄLP!
Senast redigerad av 2 Luundin, redigerad totalt 0 gång.
Kommer det längs hela kanten? Som du beskriver det skulle blocket vara "runt" så packningen trycker hårdare runt cylindrarna än ute vid kanterna. Har du kollat toppen efter planing? Ska du riva igen så gör allting kliniskt rent, lägg på nån form av märkfärg, dra dit toppen utan packning, spänn den ca 15-20nm, av med den igen så ser du var den inte "ligger till".
kosar väl runt 550kr men skulle ha sotningssa, Nu funkar iaf bilen som det ska, matrialet i pirat packningen som var värdelös. godset vid cylindertätningen gick inte ner i resten av packningen därav läckage vid vattenkanalerna :/ man lär sig något nytt varje dag men skulle ha sotningssats så var mkt billigare via skruvat.
Många piratdelar är sanslöst dåliga. Originaldelar är inte sällan dessutom billigare! Enda piratdel jag köpt de sista åren var en vattenpump till b20 kostade knappt 300 pirat och ca1100 original! Där gick min gräns...
Kopplingen tar högt upp.

Köpte en V50 2.4 för några å[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]