Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Dunkey
Jag har nyligen skaffat mig 945 LTT automat -96.
Jag är i stort sett nöjd med den men jag kör så oftast mellan 30-70 området och slutar med 1,3 liter milen med Vpower (kanske onödig på just det här låga fartområde, men snålare på landsvägen!).
Jag har fått veta av en vän (som oxå har 945 Classic LTT automat -98) att man kunde optimera LTT så att den drar mindre soppa och ligga i rätt växlar i automaten men han visste inte vad utan bara fått veta starkare och snålare motor bara för 2 lax med den volvogubben.
Låter relativ billig.
Det ska vara 30 hk påslag och mindre soppa.
Är det samma sak som att chippa eller???
Vet någon om det?
av Dunkey
Min kompis vet inte så mycket om bilmek som jag och vi var hos Bilia Nacka och det bekräftades att en pensionärat bilmekaniker som kallas för "Gasen" brukade fixa det åt stockholms taxibilar för att spara på soppa och inte nödvändigvis höja kraftpaketet.
Men nu är så att han är svår att nå sen han flyttade norråt. :???:
Killen på Bilia säger att det finns en gubbe till som kan det här som Gasen och han ska försöka kontakta honom.
Och jag som var Volvo tekniker vet om chippa och sånt men fattar nada hur jag får ner soppa, pinsamt nog! :oops:
Sen jag fick höra "optimera" den saken då var det nytt för mig så jag försöker få reda på vad det är i den här tråden!
Jag frågade min gamla jobbarpolare och det visste han inte heller om. :x
Om jag inte lyckas få ner soppa på den funderar jag byta den med någon utan turbo men då ska bilen vara minst lika fin som min! :wink:
Användarvisningsbild
av emwtur
det är väl så att alla styrsystem för bilmotorer har tre krav som skall uppfyllas;
ekonomi , utsläpp och effekt,
ett tag var biltillverkarna så djävliga att dom lämnade tre olika program när bilarna skulle testas för dom olika värdena,

Vad jag vill komma till är att för att nå optimal ekonomi så måste man offra lite på någon av dom andra parametrarna !
Är man tillräckligt djävlig så går det !
Användarvisningsbild
av Ticken
Du ska ju också vara med på det att när du "chippar" som det så vackert kallas, så ändrar du motorstyrningen så det flåsar i mera soppa (så du kan åka med högre ladd utan att din voffla spikar sönder).. Väldigt kort förklarat då.

/Ticken
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]