Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rirojej
#41379
1. Kylaren verkar ha börjat läcka, någon som vet något kylare ämne som man kan hälla i som tätar bra? (det jag hällde i nu klarade inte att täta, även om det bara droppade lite innan, så det verkar inte vara stor hål).

2. det skrapar när jag bromsar, dags att byta bromsbelägg?
Användarvisningsbild
av Sparkz
#41404
1. Bar's Leaks är bra, bättre är att byta kyl.

2. Det är det nog, innan skivan blir "lite sliten"
Bild
Användarvisningsbild
av Rirojej
#41406
Sparkz skrev: 1. Bar's Leaks är bra, bättre är att byta kyl.



2. Det är det nog, innan skivan blir "lite sliten"



Bild

1. Vad kostar kyl på skroten cirka / vad kostar ny? och är det svårt att byta?


2. Hur kan man se om skivan börjar bli för sliten? Men det är lätt att byta belägg?


Var sitter temp givaren till vatten temp mätaren? på motorn eller kylaren?
Användarvisningsbild
av Sparkz
#41420
1. Beror på vad du har för bil, men ett nytt kyl till en gammal 740 ligger på 1200-1500 tror jag. Fläktkåpa och några slangklämmor, inga problem.

2. När belägget är slut bromsar du med stålplattan bakom, och det sliter hårt på skivan. Det på bilden är ju lite extrem... Det finns minimimått på tjockleken, men jag vet ju inte vad du har för bil.

Tempgivare: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=7409
Användarvisningsbild
av Rirojej
#41430
Sparkz skrev:1. Beror på vad du har för bil, men ett nytt kyl till en gammal 740 ligger på 1200-1500 tror jag. Fläktkåpa och några slangklämmor, inga problem.

2. När belägget är slut bromsar du med stålplattan bakom, och det sliter hårt på skivan. Det på bilden är ju lite extrem... Det finns minimimått på tjockleken, men jag vet ju inte vad du har för bil.

Tempgivare: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=7409
Ok men det skrapar inte så mycket och inte så ofta så, kör inte mycket ändå så lär väl rulla max 20 mil innan det blir byta, hur gör man det föresten för att byta? Vissa säger lossa en bult sen byta enkelt... b230f 740 -90
av billy_
#41458
Låna eller köp tex haynes gör det själv bok. Där finns det illustrerat steg för steg med text och bilder hur du gör.

Jag hade aldrig bytt belägg + skivor men det var en ganska enkel match bara du har rätt verktyg.

Lycka till.
Elschema P210 Duett -60 6V

Hej. Finns det någon där ute i cyberrym[…]

Hej, Får man väcka liv i denna tr&ar[…]

Magnetkopplingen är en sån sak som bruk[…]

Oljebyte på en ny bil

Fattar fortfarande inte vad du menar ??? Hur skull[…]