Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av palmroth
till den som kan upplysa en kille som inte ägt eller haft någon 960 tidigare, jag har tittat lite på blocket och sett att man kan få riktigt snygga 960 till vettiga priser. MEN frågan är...vilken modell skall man titta på 2.5 eller 3.0 liter och vilka fel skall man kolla efter. vore tacksam om ni kunde hjälpa mig. :-)-)
och sen hur stor är bensinförbrukningen på respektive modell+ jag kör endast landsväg. vidare ilka årsmodeller skall man undvika?
Användarvisningsbild
av toorop
Bensinförbrukning på en 3,0l är ganska hög, skön komfort, härlig o köra kan jag säga. Du ska kolla efter picken upen (automat) så inte växellådan är slut. Bilen har nivomat dämpare dvs automatisk nivåreglering kolla om bilen är låg bak till, känn efter o fråga när dom byttes, dom är svindyra att byta ut, kända fel är att den kan läcka olja från ett speciellt ställe på fram i motorn (föraren platsen) Bilen väger en hel del så skatten blir hög men det är ju fna alla bilar idag! Intervallerna är korta på kamremsbyttet! ja kan säga att jag också kolla på en 960 och älska bilen, tyvärr var bussningarna slut och bilen avställt o bes. så ja köpte en 740 istället. Bilen har ca 204hk men är ganska trött ändå. Ja säger skön bil men inte billig o äga både i bensin och delarna är inte så jäkla billiga. kvalitén är ju bättre på 960 än övriga 700-900 serien då bilen är lite lyxigare. det sitter en rak sexa i den, 24 ventiler kostar rätt bra att byta , var noga med kamremsbytet.! Annars en jävligt fin o skön bil och köra. :-DD
Användarvisningsbild
av SA4AQS
Sexcylindrig körkomfort
Ska man köpa en 960 så är det MK II (års.mod 95 och framåt) som gäller då är dom tidigare kammrems bekymren åtgärdade.
Då det är en stor motor fram i bilen så slits bussningarna i framvagn ganska hårt men de går ju å byta.
Bilen är grymt skön att sladda med även här är det komfort.
Sen är frågan Manuell 2.5l eller Automat 3.0l jag har en manuell E2.5l och plånboken tycker den varvar lite för mycket när man kör 90+ men den drar ca 1-1.2 L/10km just nu har jag M90 låda men funderar på att skaffa den lite nyare versionen som inte varvar lika mycket på 5ans växel.
Jag funderar också på en manuell V90 98a den har 3.0l motorn på 180hk och är den som är rappaste versionen av den här motorn dels att de årsmodellen är dem som är fullt utrustade.

Jag tycker den är lätt skruvad.
av Smartskaft
Mina erfarenheter är baserade på 3.0 l med automatlådan. Det är en skön bil, perfekt motor- och landsvägslok! Med s-läget på lådan så är den tillräckligt rapp för att göra snabba och effektiva omkörningar. Jag har kört konbana med den, helt original och det är riktigt roligt men jag saknade en manuell låda för att få bättre kontroll på bilen, men det gick!

Sen är bensinförbrukningen en stor del av utgifterna. Vid bara landsvägskörning så ligger jag på 1 l/mil (lugn landsvägskörning), vid normal blandad körning så snittar jag 1.1 l/mil.. Men det kan alltid bli mer... När jag tankade idag efter det senaste veckornas stadskörning här i Gävle har jag snittat 1.5 l/mil (78 liter på 52 mil :-)-) )
av rd350
Håll dig till 95 och nyare, betydligt trevligare bil med mycket bättre bakvagn än tidigare. Kolla dämparna med nivåreglering, hänger den med baken är dom dåliga, kolla kylaren så den inte är sprucken vid övre kylarslang. Se efter så det inte är väldigt högt tryck i kylarslangarna efter körning (ganska högt är det alltid) Byta toppackning är en hel del jobb! I övrigt är det kanonbilar att köra, bensinförbrukningen gör sig dock påmind vid kortare turer! Min s90 kör jag lätt på litern men då är det ingen stadskörning, minst turer på ett par mil. Har också en fd. ambulans v90 som det blir mest korta turer med och då är det 1,3- 1,4 men den är ju betydligt tyngre och större. 3,0 motor och aut. i båda. Beträffande prestanda tycker jag den räcker till och blir över, men det är klart jag är snart 40 så man har kanske inte så höga krav längre......
Användarvisningsbild
av tompathepilot
Jag har en 2.5 med automat och den är helt grym att glida med, snabb - nä, men det kan man inte kalla 3.0 heller... Har betydligt bättre vägegenskaper än 740/940 pga mycket nyare hjulupphängningar. Dock är oljud i kränghämmarstagen fram vanligt, skitenkla att byta och kostar runt 500kr för bägge sidor. Jag ligger på 1,5l/mil i stadskörning och runt litern på landsvägen, kan varmt rekommendera 960, man åker som en kung, men är du ute efter en rolig bil att köra skall du se efter nåt annat. Bekväm som få och inga drag i ratten när det driver bak...
Kopplingen tar högt upp.

Köpte en V50 2.4 för några å[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]