- tor 04 maj 2006, 14:09
#41341
95 respektive 98 oktan talar om just vilket oktantal bensinen har.
98 oktan har en högre flampunkt, vilket gör att det klarar högre värme än 95 oktan. En trimmad bil bör (läs: "kräver") tankas med högre oktantal, eftersom 95 oktan exploderar okontrollerat, vilket leder till "knack/spikning", som i sin tur oftast leder till sönderskjutna kolvtoppar, blåsta toppackningar mm.
Men, då ska man tänka på att graden av trimning spelar roll. Lite lätt trimmad, funkar fint med 95 oktan fortfarande. En turbo som laddar 0.7-0.8 bar eller mer rekomenderas 98 oktan för att undvika tråkigheter.
Min 780 som syns i signaturen kostade 12 000 kr i topprenovering efter denna "miss". Slangar till magnetventilen (avancerade typen av turbo+) var feldragna, vilket gjorde att någon tidigare ägare skruvat upp laddtrycket manuellt. När slangarna monterades rätt, så bottnade laddtrycksmätaren direkt, och toppackningen for direkt. Hann inte reagera alls innan det var för sent. Laddtrycket var i detta ögonblick på minst 1.8 bar... Så 98 oktan hade inte räckt då heller, eftersom bilen inte är chippad.
Din GLT 16 Valve kör du utan problem på 95 oktan. Så länge den inte är trimmad till "herrejösseseffekter" kommer du inte märka nån skillnad what so ever om du tankar 98 oktan, annat än att du får mindre kvar i plånboken pga att 98 oktan är dyrare.
Så tanka 95 oktan och må gott med en i övrigt trevlig motor. :D
Mvh/ Adde
Länkar till addes hemsida som inte fungerar? Byt ut
http://www.adde.dk/ i länken mot
http://www.jagrullar.se/forum/images/faq/ så bör ni komma åt det ni söker. Pm'a även mig eller annan moderator så vi kan gå in och laga länken /Brainy