Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tobbe740
Hej på er!

Vet någon om 740/940 har separat kondensorfläkt till AC:n eller om det är den "vanliga" kylarfläkten som även sköter kylningen av kondensorn?

Mvh Tobbe
Användarvisningsbild
av päpplet
Sitter en på framsidan men om den ska gå samtidigt som ACn vet jag inte. Vet då att dom ska skydda motorn från att gå varm i köer då kondensorn stoppar luftflödet rätt effektivt har jag märkt :)
Användarvisningsbild
av tompathepilot
När jag hade min 745:a så hade den ju den vanliga höfläkten som sitter direkt på remtallriken och drivs av motorn. Sedan satt det även en elfläkt som endast gick när min ac var påslagen.
Användarvisningsbild
av päpplet
Nej jag menar den som sitter på framsidan bakom grillen. Den finns nog bara på bilar med "höfläkt"
av Tobbe740
tompathepilot skrev:När jag hade min 745:a så hade den ju den vanliga höfläkten som sitter direkt på remtallriken och drivs av motorn. Sedan satt det även en elfläkt som endast gick när min ac var påslagen.
Tack för alla svar.

Är AC-fläkten gömd bakom en kåpa? Jag tittade snabbt genom grillen nu på morgonen i mörkret och såg ingenting spontant då.
av Tobbe740
päpplet skrev:nej dom sitter helt öppet
Bild
Nu blir jag riktigt konfunderad. Så där ser inte min 92:a ut. Jag bytte ut en massa delar för X antal år sedan. Jag undrar om de löst fläktfrågan på annat sätt? Eventuellt sitter det en mindre fläkt bakom en kåpa längst upp i vänstra hörnet (i bilens färdriktning) på kondensorn. Alternativt att fläkten är satt emellan kylaren och kondensatorn men undrar om det verkligen går?
av triumph00
Kan ju hända att fläkten har blivit defekt någon gång i tiden och att man bara tagit bort den (ac:n fungerar ändå, men har sämre effekt
av Tobbe740
triumph00 skrev:Kan ju hända att fläkten har blivit defekt någon gång i tiden och att man bara tagit bort den (ac:n fungerar ändå, men har sämre effekt
Ja visst fungerar den men i en bilkö en varm dag blir trycket för högt och då slår en säkerhetsventil till och släpper ut gasen så någon form av fläktkylning måste den få. Jag skall kolla i helgen och se om jag hittar något.

Hej. 255 45 20 michelin primacy , 2,7 bar Hur upp[…]

Ja, bara kleta på där lär inte h&a[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p&a[…]

Kopplingen tar högt upp.

Köpte en V50 2.4 för några å[…]