Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av karren
Hej!

Vet att det finns trådar lite överallt om det här lite överallt på nätet men jag gillar detta forum. Måste ställa min 740-89 utomhus på mitt landställe (Värmdö) över vintern. Tyvärr. Nu undrar jag hur jag ska göra för att ha så mycket bil som möjligt kvar när sommaren nalkas :)

VÄLDIGT TACKSAM FÖR SVAR!
Användarvisningsbild
av päpplet
Om du har möjlighet så ställ den på asfalt/grus och gärna så palla upp den så den kommer upp från marken. Om du inte har någon annanstans än gräs så lägg ut en presenning på marken där bilen ska stå. I övrigt är det bara att kolla så det finns glykol i kylaren och ta in batteriet så ska den nog överleva vintern :)
Användarvisningsbild
av toorop
torrbollar (fuktslukare) i kupén annars blir det väldigt lätt mögel.
ha bra med luft i däcken, har du fina stora alufälgar rekommendera att slänga på ett par plåtfälgar med skitdäck eller liknande under vintern.
Byt till högvärdig motorolja på hösten

• Kör bilen ordentligt varm

• Se till att broms- och kopplingsvätska är vattenfria
Töm ej tanken. Bensinen klarar lagring upp till ett år , du ska ha full tank. då det kan uppstå rost. ej om du har plast dock.

Kolla kylarvätskans glykolhalt.
Kör en så pass lång runda att hela avgassystemet blir varmt. då kondens uppstår och du får fågelbad i röret.
Lyft upp vindrutetorkarna.
Dra inte åt handbromsen.

ta ur batteriet. annars ladda var 3:e månad.

Tryck i lin olja i dörrarna o såna saker. finns på biltema med sprut rör.

ställ inte bilen på gräset!!!
du märker själv vad som ska göras, tex se över kylaren, fixa fukt bollar. luft i däcken, pasta i bultarna (däck.)
finns fler saker men här är några alternativ
av umekille
har du möjlighet bygg en träställning
och köp billiga plastpresseningar på t,ex jula/biltema
och gör ett litet hus över bilen...(Husbilspressening
kan finnas billigt på blocket).
av karren
STORT TACK för svaren!
Om vi säger att jag åker ut och startar den ibland, behöver jag då inte montera loss batteriet? Låter han gå på tomgång ett tag?
av karren
och hur ska jag göra med däcken? Skifta till vinter? Är det "dåligt" att ha på sommardäcken? Även om jag pallar upp han?
av rd350
Låt den inte gå på tomgång, ut och kör den genomvarm, har du inte möjlighet så bara dra runt motorn för hand. Batteriet laddar du fullt och tar av kablarna, låt det sitta kvar det mår mycket bättre av kyla än värme! Har du möjlighet så sätt den där det är skugga alltid så slipper du den värsta kondensen eller bygg ett tält av presseningar som någon föreslog. Det viktigaste av allt är att inte ställa den direkt på marken, ställ den på en pressening eller en bit byggplast detta gäller även om den stå på ett kallt betonggolv. Tanken ska vara knökfull!
Användarvisningsbild
av Camel
Ett friskt fulladdat batteri som är rent från smuts (minimerade krypströmmar) och har kablarna bortkopplade (förhindra att bilen kan dra ström) har en självurladdning på ca 3 % per månad vid 20°C. Om det är kallare blir självurladdningen mindre. Precis som rd350 skriver så är det ok att lämna batteriet i bilen med bortkopplade kablar. Det klarar sig över vintern utan problem. Om batteriet laddar ur av sig självt så det fryser sönder var det ändå dåligt då självurladdningen isåfall måste ha berott på intern dålig batteristatus.
av karren
tack tack tack! Älskar detta forum. Så många som är så schyssta med även de lite "enklare" frågorna :)

Ja, bara kleta på där lär inte h&a[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p&a[…]

Kopplingen tar högt upp.

Köpte en V50 2.4 för några å[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]