Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvoyamha
Tjena..

Efter jag ställt samma fråga på TPC så gör jag det här med.

Nu är det bestämt det blir av 745:an 90:an så blir den en 755:a turbo. Ala B5254T"!

--------------------------------------------
Detta nedan för har jag bara klippt ut ifrån TPC,
--------------------------------------------

Börjar bli dax för detta bygge nu,

eftersom det kommer bli en del slants vill jag vara på den säkra sidan,
Kolla så jag fått med allt!!

(elen med rensning har jag laddat ifrån denna tråd, samma sak har jag läst den ena FAQ tråden)

T5 motor B5254T (kom ihåg att det skall vara ifrån dom första turbos av v70, eller av 850:in!! Det får ej vara med elektronisk spjällhus! visst har jag förstått det rätt?)
C70 insug (det raka)
960 spjällhus (det finns väl som 3'' ?)

707 tryckplatta Audi
T5 (helst R lammel)
M90H (ifrån en 3.0L motor)

En 3.0L motor ifrån en 960 (raka sexan 24ventilaren,) (ifrån den skall vi ha, oljetråget, motorfästen och oljepickup)
Längre oljereturen.
Elen ifrån en 850:i (ifrån styrboxen till elcentralen, den skall rensas på en del)
Kardan ifrån en 960.
Turbon bakaxel är att föredra
Gasdämpare runt om. Sedan modell anpassad sänkningssatts?
S60r Bromsar fram. (behövs väl inte bak? räcker väl med värre belägg?)
3’’ luft massemätare (finns väl på 960:in?)
Alu rör och sillicon slangar (för matningen av spjällhuset ifrån turbon och ifrån turbon->lmm->luftfilter)

IC vilken rek ni?? Räcker en ''vanlig'' turbo volvo ic, kom med förslag!!?

Är det något jag glömt?
Varit en del snack om temp mätare?

Mvh volvoyamhaa// Anders
Användarvisningsbild
av Marlboroman
M90H (vit) satt endast på 2,5 liters och är svår att få tag på. Och dem som säljer dem tror ofta att dem är gjorda av guld. Troligen bättre att satsa på en omsvetsad getrag / zf istället även om det är enklare med M90'n.

Och vad gäller valet av koppling så lär du ha en hel del seriösa planer på trim för att det ska vara värt att satsa på en 707'a. Och har man tankar på at åka mycket med bilen så lär man ha i baktanke att 707'an blir rätt tungtrampad.

Vad gäller bromsarna så räcker dem du har nu för registreringsbesiktningens skull om du inte tänkt typa om till ombyggt fordon.

Stort lmm-hus kan väl va bra, men det kräver ju att motorn i övrigt byggs om. Och ska du börjar vässa en 2,5T så att ett sånt hus krävs så rä det dags att fundera på om inte en T5 motor är ett vettigare utgångsobjekt.

Vad gäller ic så rekommenderas egentligen vd som helst förutom original. Ska registreringsbesikta så lär du räknamed att behöva använda en 850/X70 intercooler vid registreringsbesiktningen.
av volvoyamha
Tackar.
Se där. :oops: :lol:

fz låda, denna lär ju måsta svepet svepet svetsas om på?

okej så 3'' är rek för ombyggda (trimmade) Då kör jag på med org för jag tänker inte rå trimma,

Okej, 707 blir tungtrampad, Vad tycker du jag borde sats på?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Jo, dem lär ju svetsas om. Men finns ju färdiga lådor att köpa för 6500. Har sett vita M90 på annons för 10.000:-.Dessutom håller ju modifierade getrag och zf bättre.

Strörre lmm kan du börja fundera om när du börjar närma dig 300 ärliga hk.

En vanlig R-koppling täcker dem flestas behov och kostar 1/4 av att bygga om för 707'an inklusive delar.
P2 Backspegel kärvar.

Har en P2. Vänster yttre backspegel kärv[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det går fint att blandtanka :-) Det har ja[…]

En sommar under min 850

Robert DIY på youtube har en massa videor om[…]

Volvo car UX

Det ska jag göra Jesperk.