Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ByF
Jag har en Volvo 760tic -90 som jag fixat chip till. Fick tag på en guldbox (175) från en nyare 940 och satte dit chippet.

Kontakten såg typ likadan ut, men den var annorlunda i ytterkanterna mot den i bilen så det gick inte montera. Det ser ut som det borde gå lösa enkelt genom att kapa bort en del plast på kontakten som sitter i bilen, både det som är låsgrejen som sticker ut i ena änden måste bort och ett hörn på varje sida, annars går den inte ner i hålet på guldboxen (som verkar ha sin låsmekanism i höljet på boxen).

Men nu undrar jag - sitter sladdarna lika i kontakterna på 760/740 och de nyare 940 modellerna så att jag kan börja göra våld på kontakten i bilen utan att göra något dumt?
Utan att veta några detaljer om dessa kontakter vill jag rent allmänt säga att kontakterna skiljer sig med stor sannolikhet av en anledning så gör inga ingrepp innan du vet säkert.

Mvh GK
Nej, det tänker jag inte. Tycker det är lite skumt dock. Har läst MÅÅÅNGA trådar där folk tipsar om att man ska skaffa guldbox, men inte sett en enda som påpekat att det kan vara annorlunda kontakt (fast det är inte kontakten som är annorlunda i sig då det rör stiften, utan det som är runt omkring som "extramaterial" som hamnar i vägen).
En sak du kan göra är att försöka få någon snäll verkmästare på en Volvoverkstad att hjälpa dig med info om boxarna i fråga. Sen kan det ju vara så att boxarna till 740/940 inte passar i en 760.

Mvh GK
Går de bra om man lånar tråden lite så man slipp göra en ny?

Har lite frågor angående guldbox på en -89 740 turbo med b230FT. vi skulle meka dit guldbox och ett chipp i bränsleboxen. men då såg vi att bränsleboxen va de inte utbytbart i. så vi provade att sätta dit guldboxen, den passade fint men bilen startade inte då. så då undrar jag om de är så att guldboxen och 740ins bränslebox inte går ihop så man måste ha en bränslebox som matchar guldboxen? eller om de helt enkelt inte går med guldbox i en 740. nån som vet?
Volvo car UX

Fullscreen map En klimatzon vid synk Spara val[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Helkonvertera ser intressant ut, när det skil[…]

P2 Backspegel kärvar.

Har en P2. Vänster yttre backspegel kärv[…]

En sommar under min 850

Robert DIY på youtube har en massa videor om[…]