Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av karren
Hej!

Nu tänkte jag starta mitt nästa projekt: att installera bilstereo i bilen. Jag har aldrig gjort detta förut och har ett par frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

1. Det satt en originalstereo (kassett) i bilen när jag köpte den och den har jag tagit bort. Jag har köpt en beggad Kenwood som ska in i stället. Fick spelaren idag men när jag skulle montera den upptäckte jag att sladdarna inte passade, eller iaf så de inte ut att göra det. :cry: Hur ska jag göra nu?

2. En ljudkunnig kompis till mig säger att jag inte ska köpa nya dörrhögtalare utan istället satsa på två högtalare i "hatthyllan". Vad tycker ni om det? Är det vettigt?

3. Om jag ska satsa på två högtalare bak istället - vilken storlek på högtalarna är standard?

Jag skulle säkert kunna gå till billjudsaffären och få hjälp men tycker det är lite kul att försöka själv :)

Tacksam för alla synpunkter och kommentarer!
Användarvisningsbild
av emwtur
1 ISO - det finns en standard för hur man kopplar in stereo i bilar.
mitt tips är att du kollar om din kenwood antingen har ISO kontakter eller om det finns en iso adapter att få tag på . sedan kollar du efter en ISO adapter till bilen.
ex
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst ... blage-ISO/
Får du tag i bägge har du kopplat in stereon utan att kapa en enda sladd.

2 tja varför inte
av umekille
kolla med din volvo reservdelsbutik
det finns övergångskablar köpa.
vid vänster dörrstolpe under instrumentbrädan
finns en kontakt(anslutningskabel behövs)
till fördragna kablar i högtalaruttagen i bakdörrarna.
dra framåt gallren så lossnar dem o du kan montera
högtalare i dörrarna bak/alternativt kan det redan sitta
högtalare där om du har tur.sen måste du köpa en adapter
så du kan montera in stereon i volvos orginalhål.
av karren
Tusen tack för svaren!

Kewood har ISO-kontakter, likaså 740:n, men de passar inte som sagt. Då borde det räcka med adaptern från biltema alltså. Super!

Umekille: menar du montering med ISO-kontakterna eller montering i hålet (så den inte åker ut?)?

Tack tack igen
Användarvisningsbild
av emwtur
karren skrev:Emtwur: han snackade om att jag måste såga upp tv hål om man ska sätta dem i hatthyllan, måste man det?
TROR att det finns hål i plåten - men du kanske måste använda våld på skivan som ligger på hyllan
kolla från bagageluckan så ser du - och kan mäta upp hur stora högtalare du kan ha
( gissar 8"x6" )

Jag satte i två 12" basar i hatthyllan på min hundkoja - det blev inte mycket hatthylla kvar :)

/emwtur
Användarvisningsbild
av päpplet
Eller så bygger han bara lådor och sätter ovanpå hatthyllan bakom nackskydden och sätter 6x9or i som dom flesta brukar göra
av olofp
Nu lånar jag tråden. Jag har en 740-GLE från 86 och vill förnya ljudanläggningen lite samt fixa högtalare till bakdörrarna.
Jag tog loss gallren till bakdörrarna men där var det tomt. Om jag förstod den här tråden rätt så finns det alltså fördragna kablar till bakdörrarna?
Jag vill gärna fråga här först innan jag karvar sönder inredningen bakom gallret. Behöver man borra skruvhål eller finns det också där bakom?
av olofp
Tack! Nu hittade jag lite fler trådar om ämnet. Ska nog inte vara några problem att få till det här.
Det här var den enda tråden jag hittade när jag sökte förra gången, tror jag sökte på lite för många ord :)
Backljus

Backljus på nya bilar verkar mest ha funktio[…]

Volvo car UX

Uppgraderade igår och stör mig på[…]

Hej Precis skaffat en 2008 års v70. I den ha[…]

OK, Tändningslåsets terminal 15 (t&au[…]