Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rudolfroffe
Har nyss övertagit en gammal trotjänare och försöker få lite känsla för hur den fungerar.
Anar att något är vajsing då förbrukningen ligger på 1,5 l/mil, visserligen endast stadskörning - men ändå!
Är det normal förbrukning för en gammal förgasarmotor? Är det automatlådan som är värsta boven, eller kan det vara annat knas?

744 -86 automatlåda var det alltså.

Annan sak - borde växellådan sköljas? Bilen har endast snurrat 11k mil. Ärligt.
Blandad körning med en gammal Volvo automat brukar medföra 1,2 till 1,3 L milen normalt men sen inverkar ju förstås körsätt och att man har rätt däcktryck. Inverkar gör även om t.ex. bromsarna kärvar. Om du kör normalt och inte allt för korta sträckor med många kallstarter tycker jag nog att förbrukningen är lite hög. Föreslår byte av luftfilter samt bränslefilter. Om detta inte hjälper föreslås rekond av förgasaren m.a.o. rengöring av densamma samt byte av slitna komponenter men eftersom bilen gått så kort sträcka så räcker troligen rengöring.

När det gäller automatlådan skall du börja med att kolla oljenivå samt att oljan är klarröd och inte luktar illa. Är oljan förorenad och luktar illa bör den bytas och jag tror inte att du behöver skölja.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av päpplet
Min automat med B230F (insprutning) drog som minst 1,2l milen på långkörning så 1,5 på stadskörning med en gammal förgasarsnurra tycker jag du ska vara riktigt nöjd med :wink:
1,3 l/mil med en etanolkonverterad motor tycker jag låter bra.

Mvh GK
Volvo car UX

Fullscreen map En klimatzon vid synk Spara val[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Helkonvertera ser intressant ut, när det skil[…]

P2 Backspegel kärvar.

Har en P2. Vänster yttre backspegel kärv[…]

En sommar under min 850

Robert DIY på youtube har en massa videor om[…]