Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har en 945 från -95. ABS-lampan lyser ibland.
Om den tänds när jag sätter på motorn så lyser den hela tiden tills motorn stängs av och om den inte lyser när motorn startar så tänds den inte alls. Den tänds eller slocknar aldrig under färd.
Hur tar jag reda på vad problemet sitter?
Nu har jag provbromsat på grusväg (vet inte om det går att bli klokare på att göra så) när lampan inte lyser skakar pedalen eventuellt litegrann och bromsspåren var eventuellt lite "hackiga" men ibland tyckte jag att pedalen var still och spåren på vägen var helt intakta. Min minnesbild av andra bilar så skakar bromspedalen kraftigt när man bromsar med fungerande ABS.
Var min test relevant eller ska jag testa på annat sätt?

Vad är felkodsdosan och hur läser jag av den?
albert76 skrev:Nu har jag provbromsat på grusväg (vet inte om det går att bli klokare på att göra så) när lampan inte lyser skakar pedalen eventuellt litegrann och bromsspåren var eventuellt lite "hackiga" men ibland tyckte jag att pedalen var still och spåren på vägen var helt intakta. Min minnesbild av andra bilar så skakar bromspedalen kraftigt när man bromsar med fungerande ABS.
Var min test relevant eller ska jag testa på annat sätt?

Vad är felkodsdosan och hur läser jag av den?
I nedanstående länk kan du läsa hur du läser ut felkoder.

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... &sk=t&sd=a

Mvh GK
Det blev ett litet avbrott i mitt ABS-problem, Jag råkade bli pappa och då fanns det roligare saker att göra...

Jag tackar för infon och har konstaterat att jag har fel på vänster fram. Jag har köpt en ny och tänkte byta, har inte kollat på det ännu men fick veta att det behövs specialverktyg och det måste göras av Volvoverkstad, stämmer det?
(Det är ju enklare för mig att få veta innan jag börjar rota i det.)

/Albert
inga specialverktyg vad jag vet , dock sitter antagligen den gamla sensorn som berget - men den är ju ändå trasig - så på den bara !
ANTINGEN kan man försöka få loss sensorn från baksidan ( lossa en insex och försöka dra ut sensorn ) men jag tror inte chansen att lyckas är stor
och då måste skivan loss, så du kan slå ut sensorn från framsidan - och då kanske du kan få lite tips och råd i denna tråden - den behandlar byte av skölden !!
läs hela för att få tips och använd dom delarna som passar dig !!
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... &sk=t&sd=a
tja! bytte precis givare fram både vänster och höger på damens bil! bort med skivan och navet.Lossa insexskruven och dra fram stora släggan á 12 kg och koppardornet och mata slag för kung och fosterland, sen kommer skiten ut som en död häst i trådar och fan och hans moster! Det går med lite våld, det går ännu bättre med mer våld ;D

Lycka till!
Jag skulle vilja tillägga en egen teori, antingen så stämmer det eller så stämmer det inte...

felkod 231 ABS tyder på dålig abs krans.
felkod 151 eller 152 eller vad det nu är, måste vara givaren, någon med samma erfarnhet?
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]