Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av inkognito
Hej

Vi har 2 bilar med B230 motor i, den ena en volvo 740gl 1990 med B230F som gått i runda slängar 50000 mil, och så har vi en volvo 945 1992 med en B230FB, som har gått precis 30000 mil, och FB motorn har ju som bekant lite mer effekt än F motorn, men det märks inte. Våran 740 som gått 50000 mil, och är totalt orörd i motor, drar mycket bättre än 945, trots att den är lägre växlad. 945 varvar 3000 varv/min i 110, medan 740 varvar 2500 varv/min i 110.

Är det andra som upplever FB motorn som tröttare än F motorn, eller ska man börja felsöka någonstans?

Funderar i annat fall på att leta reda på en till F topp och montera in den, om det nu inte går att sätta i en bättre kamaxel eller något.
Märker nu när jag kör, att den smårycker lite vid belastning, typ som att det smånappar, när man fiskar. Har nytt luftfilter o nytt bränslefilter, nya stift, och nya tändkablar, allt volvo original.
Var ska man börja leta felet?
av rd350
Smånappar!! :D det var en ny beskrivning på en bil som går dåligt! Börja med att kolla felkoder. Kolla även luftläckage vid insugningsrör och vid insugsslangen efter luftmassemätaren, kolla så inte kat eller avgassystem är igensatt. Det är väl lite av de vanligaste felen. Beträffande fbn så brukar den faktiskt upplevas som piggare än f-motorn. Mina söner har en sådan som "stubbracebil" och den går som ett skott trots utebliven sköttsel och 35000 mil!
jag har besiktigat den för en månad sedan, med alla värden helt normala, men kan katten börja vara igensatt trots det?
Smånappar ja, hehe småknycker o rycker, visste inte hur jag skulle beskriva det bättre =)
Avgassystemet kan ju iofs, vara igensatt. Tänkte fan aldrig på det =)
Går tändningen att att ställa på dessa motorer, eller kvittar det hur fördelaren står?
ventilspelet är 0,4 på kall motor, det har jag kollat för en månad sedan.
Kanske måste byta fördelare och rotor, de såg inte allt för fräscha ut, men kan dessa grejer göra sån skillnad?

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&au[…]

En ganska vanlig 245:as liv

@DennisCA , Tack så mycket! @errim , Tac[…]

Svenska vägar kräver 60 profil, det &aum[…]