Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av aalex
Hej, för ett år sedan bytte jag höger framhjulslager på min 940 1996 från Skruvat och nyss ett på vänster sida. Bilen har gått nästan 36 000 mil. Jag har dragit med 230 nm och efterdragit enligt instruktionsboken. Redan när jag kände på lagren så fanns det ett litet glapp. När lagren är monterade finns ett litet glapp - på båda lagren. Motsvarande glapp. Ett litet men lite mer än omärkligt. När jag har haft mina andra bilar så har det gått att dra ihop lagret så att inget glapp märks alls. Men då har inte lagren varit monterade i naven.

Så jag undrar om det skall vara så att glappet finns där. Glappen stör mig för med hjulen monterade så förstärks glappen.

Och inte tror jag att det hjälper med att dra hårdare - dels för det orkar jag inte - och dels för att då drar jag bara muttern mot den inre ringen lite hårdare - glappet finns ju där ändå mellan lagerrullarna.

Så hur är det egentligen? någon som vet. Skall jag köpa Volvos lager? eller är det bra som det är?

Jag har ett brummande ljud från bromsbeläggen - men kanske kommer det från bakbromsarna - jag blir inte riktigt klok på det. Och då tror jag emellanåt att det kanske beror på att lagret svänger lite fram och tillbaka under bromsningen. Jag har Volvos bromsbackar fram och biltemas bak.

Tacksam för synpunkter!
av bodhii
Tja ska själv byta hjullager nästa helg om jag får tid. Har inget spel på vänster sida men ett litet på höger sida, har också ett lite vinande ljud. jag har köpt ett biltemalager. Är du säker på att du inte har en glapp styrled?
Återkommer efter jag monterat och provkört mitt!
Om man vickar på hjulet klockan 12 och 06 så kontrolleras hjullagret.
Om man vickar på hjulet klockan 09 och 03 så kontrolleras styrleder.

230 nm låter väldigt mycket.
Google gav detta svaret:

Steg 1. 100 Nm
Steg 2. 45 graders vinkeldragning.
Så med andra ord 100 Nm sen ytterliggare 45 grader.
av aalex
Åtdragningsmomenten stämmer. Jag tog ur minnet och tog helt galet. Vet inte varifrån jag fick dom där 230 NM ifrån men jag skruvar på 3 bilar just nu och drar hårt i alla hörn och kanter. Jag har nu kollat vad jag drog (Haynes) och 100NM stämmer.
Glappet i styrlederna resp spindelled har jag kontrollerat och har i beräkningen. Vad som skiljer från rullager är att dem kan man dra åt lite när det blir glapp. Nu är det kulor och det verkar finnas ett litet naturligt glapp. Det känner man redan i omonterat skick. Något som jag inte gillar. Fastän det gills kanske inte - vad jag gillar eller inte. Och det kanske skall och måste vara så för att inte kulorna skall klämmas.

Jag tycker mer och mer att brummet från bromsbackarna kommer bakifrån fastän jag försökt och justera på alla sätt där också. Det är inget vanligt gnissel. Jag skall byta backar till Volvos och se om det försvinner.

Jag är lite trött på allt skruvande på bilarna..... allt ifrån instrumentfel ...till bromsar, hjullager, styrleder och drivaxlar. Så är det att ha gamla bilar... :cry:
3 bilar, är en av dom en bmw? Upp till 400 nm har jag läst där...
Jasså, är det inga koniska på den modellen?
Jag fick för mej det eftersom det var i 2 steg. Och då kanske även 100 nm hade varit för mycket.

På sådana här vanliga kullager kan man inte minska spelet genom att dra åt innre kulbanan hårdare.
Det glappet ska nog finnas där för att lagret ska bli glappfritt när det uppnått rätt arbetdtemperatur.

När man momentdrar prylar på motorn så är det ju ett moment som gället.
Men här är det ett moment plus 1/8 varv.
Kunde dom inte sätta rätt moment från början.
Är det någon här som kan förklara detta fenomen?
1 lagerbanorna ligger mot varandra när lagret är hopdraget
2 Muttern är "stukad" så den är självlåsande - men går trögt på, hela vägen.
så första momenten är nog för att garantera att man dragit muttern ända in, andra vinkeln är nog för att pressa ihop lagerdelarna "som f..n"
/emwtur
av Pxu
Hm ska det överhuvudtaget vara nåt kännbart glapp på 940?? Jag har känt på ett par, och mina 960 förstås också de har samma lager, och aldrig känt nåt glapp. Är det jag som inte känner tillräckligt hårt eller ska dom normalt vara helt glappfria måntro?
av aalex
Jag uppfattar inte det som om att det går att pressa ihop lagerdelarna. Den inre ringen trycks fast hårt mot spindel så att den sitter hårt. Men kulorna som snurrar runt denna cylinder har kvar samma spel mot ytterringen som om den inre ringen vore lös. Spelet kvarstår även om den inre ringen sitter hårt fast.

Det är bara rull-lager som man kan pressa fast den yttre ringen mot den inre d v s noll glapp. Där går muttern mot själva rullagret inte som i kullagret bara mot den inre cylindern.

Kanske är kullager hållbarare än rull-lager? Men mer glappt..... glappet är inte stort men finns där som en liten rörelse. Någon tiondels m m kanske.

Å andra sidan nog finns det axialspel i bakaxlar emellanåt som heter duga som tex på volvo 240 modellen. Åtminstone dom jag har haft. :)
av aalex
Jag besiktigade bilen för någon månad sedan men fick ingen anmärkning på glapp. Å andra sidan är bilbesiktningen både bra och dålig och lite slumpmässig enligt min erfarenhet. Jag har tre gånger fått igenom defekta huvudbromscylindrar. Dom läckte och höll inte trycket. På 3 olika bilar. Pedalen sjönk lungt och stillsamt vid bromsning. Jag kunde inte så mycket då så jag förstod det inte själv. Nu klarar jag och byta allt på bromsarna inkl bygga ledningarna så jag lärde mig på vägen och undrade lite över varför ingen noterade felen. Jag har en gammal välhållen bil som jag har ställd i norrland och den har ganska stort glapp i styrleden vä sida. Jg kör den bara ca 10 - 50 mil när jag är där uppe och behöver en bil. Ingen märker någonsin detta glapp som är så uppenbart. Och min släpvagn hade genomspruckna dragbalkar. Ingen noterade något förrän jag själv gjorde det och bytte balkarna. Så jag vet inte om bilprovningen alltid är att lita på heller. Fast jag brukar fråga ändå - kanske hittar dom något som är viktigt... som ett glappt hjullager... kanske?

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&au[…]

En ganska vanlig 245:as liv

@DennisCA , Tack så mycket! @errim , Tac[…]

Svenska vägar kräver 60 profil, det &aum[…]