Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#39565
Har preis köpt en 87:as 745 GL.
Nu ska jag sätta in min CD-spelare hade jag tänkt, men eftersom jag aldrig gjort något liknande tidigare så var det lättare sagt än gjort.

I den kontakt som sitter i CD-spelaren går följande kaplar ut.

1st av följande:
svart - antar att det är jord.
röd - antar att det är tändning
gul - antar att det är batteri
blå/vit - antar att det är strömstyrning
(har letat på nätet och hittat detta )
+ att det går ut 8 st både en och tvåfärgade kablar vilka jag har koll på då dessa är + och - till de fyra högtalarna.

Men nu till det verkliga problemet.
I bilen sitter bara knipsade kablar.

1 st svart antennkabel (den har jag koll på )
1 st röd, som inte sitter i samma kabelhölje som de övriga 13 kablarna jag kommer att rabbla upp, antar att det är den som går till batteriet då det går en röd kabel från + polen på batteriet.

Nu till de 13 kablarna som sitter i samma kabelhölje.
2 st svarta
1 st vit
1 st grå
1 st orange
1 st blå
1 st brun alt beige

2 st röd/grön
1 st gul/grå
1 st gul/brun alt beige
1 st gul/vit
1 st gul/svart

Det kanske är hur lätt som hellst detta, så om det är någon som orkar och kan hjälpa så skulle jag bli mycket tacksam.
av wiklund
#39685
Ett sak du kan göra är att du köper till en kontakt som du kan koppla in i den på sterion...finns och köpa på biltema..mm sen så kopplar du in dom klippta kablarna på den kontakten som du köpt. (dom brukar vara samma färg.
Användarvisningsbild
av pang58
#39727
Köp ingen på Biltema..jag hade en därifrån, som det bara var glappkontakt i hela tiden... när jag körde på ojämn väg så stängdes stereon av... Köp på ett "riktigt ställe", de kostar inte så mycket mera där.
av wiklund
#39771
kan säkert stämma det med att dom glappar.....har själv inte köpt på biltema..vet bara att dom finns där. finns säkert på radioaffärer oxå.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#39935
Schemat är till en 88, men det borde inte skilja något.
Bild
av alvsbyn
#40241
Tackar för schema, har bara lite svårt att tyda det med alla förkortningar och att försöka matcha de kablar som visas på schemat med de kablar jag har i bilen som jag beskre vi första inlägget i denna tråd.
av wiklund
#40360
Om du köper en sån kontakt som ja sa förut så är kablarna samma färg som dom som som är klippta inne i instrumentbrädan, Och skulle dom inte vara det så är det bara å testa sig fram, försök och få ström till sterion först!! resten av kablarna är högtalarkablar, och skulle inte dom vara samma färg så får man prova sig fram och koppla in och se vilken högtalare som låter..

MVH//wiklund
av alvsbyn
#41528
Nu var det löst, hemligheten satt i en av de röd/gröna kablarna som det var 12V på hela tiden (från batteri), sedan testade jag mig fram till vilka som var högtalarkablar (genom att använda fade och balans).
Så nu sitter stereon inne, tyvärr så var inte hölgtalarna i så bra skick men det låter iaf. Så stort tack till alla som hjälpt till.
Oljebyte på en ny bil

Fattar fortfarande inte vad du menar ??? Hur skull[…]

Tjena! Gick det smidigt att byta spridaren sj&aum[…]

Hej! Har samma fel på min d2 -11 P126400 kor[…]

Går att göra med en CH341A programmerar[…]