Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Två "fjädrar" som man trycker in i sidan på sargen till instrumentet. Tryck med en liten skruvmejsel samtidigt som du drar sargen mot dig, tryck inte för hårt med mejseln, då blir det motsatt effekt. När du fått av sargen sitter mätarhuset med torx. Förmodar att själva hastighetsmätaren funkar och då har du felet i den samma, med lite tur kan du smörja upp dreven i den om de inte tappat kuggar...
Tror att dreven drivs av en stegmotor, det kan vara stegmotorkontrollchipet som gett upp eller någon komponent i anslutning till denna. Men du kan ju kolla först om det verkar vara något fel i mekaniken.

Mvh GK
Jag hade nyss lös min panel. Jag fick aldrig lös den men mejsel i hålen. jag var tvungen ta lös plasten som hånger under och bända i klipsen där. ett tips om du får problem. (sargen var gjord av metall på min iaf. så jag behövde inte vara försiktig)

Det såg ut på min som att det var olika kontakter för räknaren och hastigheten men det var så det såg ut. jag är inte säker på hur det är kopplat dock.

Men här kommer min lilla varning. Stäng av tändningen när du stoppar tillbaka panelen. Jag kom åt ramen som panelen sitter skruvad i och gjorde lite kortis så det brände sänder ett ställe på panelen. Jag lagade det med aluminiumfolie så det funkar som det ska nu men bara en varning. :)
För att vara på den siktigt säkra sidan så plocka lös en pol från batteri.

MVH// Arvid
thunder and lightning skrev:Detta "fenomen" dök upp för mig igår på väg till jobbet, bilen dock en 745:a -90. Ett stadigt slag med handen uppe på instrumentbrädan så funkade mätarna igen!
Antagligen glapp eller oxiderad kontakt.

Mvh GK

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&au[…]

En ganska vanlig 245:as liv

@DennisCA , Tack så mycket! @errim , Tac[…]

Svenska vägar kräver 60 profil, det &aum[…]