Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bodhii
Hej alla glada.

Rev ner damens topp igår på hennes bil pga läckande topp och för högt tryck i expansionskärlet. Nu till min fråga!
Det har ätits ganska mycket material i toppen och det djupaste spåret är 2,2 millimeter, dock mätt med skjutmått då jag inte äger någon djupmikrometer med spets. Går det plana bort 2,2 millimeter och använda orginaltoppackning, eller kommer kompressionen bli för stor?

mvh
av duttowisch
Hej!
Att glykolen äter på aluminium är inget nytt. Bara inte vattnet läcker ut så är det inget problem. I min topp som jag satte på precis vad där nog också cirka 2mm urgröpning. Inget problem. Du kan plana 2.2mm utan problem dock så måste du fräsa upp förbränningsrummet så det får samma volym som det gamla. Mycket jobb. Då är det bättre att ordna en 530topp på skroten och ta avgas ventilerna från den gamla. Men mitt tips är att plana den 0,5mm och sätt sen på den med ny topppackning
av bodhii
Men om den bara planas 0,5 mm så kommer ju fortfarande frätskadorna att vara kvar? Är inte det tanken att få bort urgröpningarna så att inte vattnet kan fortsätta äta i materialet?

mvh
av duttowisch
Det gör inget att det finns frätskador bara inte vattnet kommer ut i förbränningsrummet eller läcker utanför. Köp en toppackning så ser du vad jag menar. 0.5mm är bara för att garantera att den är plan när du sätter på den. Det finns folk som kört 80000mil med sin B230 motor, helt original. Det som hände var att vattnet (med rost i mm) slipade ur så mycket i vattenkanalerna i toppen att den blev kass. Inget sagt om frätskador, vilket finns på alla toppar till B230
av bodhii
Kompisen får ta med toppen till trimverkstan och se vad han säger. Jobbar borta i veckorna så är på väg att packa in bilen nu, men om det är som du säger att frätskadorna kan vara kvar så är det ju inte så mkt att bråka om, det är ju inte säkert att den egentligen behöver planas alls, då bilen aldrig kokat i min ägo i varje fall. Men vi får se vad expertern säger. 0,5 mm skadar ju inte för att få den 100% plan

tack för hjälpen, jag återkommer!

mvh
av bodhii
Snackade med gubben imorse, det var precis som du sa! Han kommer plana 0,5-0,7mm efter att han har provtryckt toppen, sedan en tvätt på det! Ingen risk att ventiltätningar och packbox till kamaxel tar skada av tvätten?
Någon som vet någon bra flytande packning att lägga på blocket där det ätit lit, bara för att fylla ut?

mvh
av duttowisch
Hade jag varit som du hade jag bytat de fyra ventiltätningarna och de små gummina under tryckarna när du håller på iallafall. Givetvis justera ventilerna också. KG trimming har reservdelar om du inte har.

Vid sådana här tillfälle kan jag g[…]

Hej, köpte en billig bil till grabben som f&o[…]

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr[…]

Idag skrev jag kontrakt på en "ny"[…]