Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
Jag har en B230FT med AW71L som snart (om ca 100 mil) har gått 62000 mil. Om bilen är fullastad så har jag vibrationer på ettans växel vid medel till kraftigt gaspådrag. Så fort den växlar till tvåan så försvinner vibrationerna. Vibrationerna känns precis likadant som när man har problem med drivknutarna på kardan.

Min undring är om det kan vara så? Jag har ingen koll på hur en automatlåda fungerar, det är ju en massa olja i som ska driva framåt. Kan det vara knutarna i alla fall? Eller är det bara att vara lycklig så länge lådan håller och byta sedan när/om den rasar?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du varit under bilen och kollat stödlager och knutar?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av erikn
Nej, det har jag inte. Min undran var mer om det kan vara vibrationer av den typen i växellådan. Om det inte kan det så ska jag så fort som möjligt ta mig in under bilen, men kan det bli såna vibrationer i en automat så är jag kanske inte lika snabb. Det känns i alla fall som att vibratioerna försvinner så fort den växlar till tvåan. Men tanken har funnits att det kan vara antingen stödlager eller knutar, men jag har inte kollat.
av Pxu
Dom där vibr. har jag också på mina 965:or, bara på ettan när vridmomentet från motorn är som störst efter lådan, och bara nedlastad till gummina innan nivåmaterna hunnit pumpa upp sig. Jag tror det är kardan som vispar runt i stödlagergummit trots att både lager o knutar känns fina med demonterad kardan. Är bara störande i vissa situationer så det har fått vara i alla år :)
Användarvisningsbild
av erikn
Hittar inte min Haynesbok just nu. I alla fall, idag var jag in under bilen och kollade. Jag antar att man inte ska kunna dra kardan i sidled vid stödlagret ca 5-10 mm med handen ganska lätt. Så jag antar att jag har hittat felkällan. När jag ruskar på kardan vid stödlagret så kan jag som sagt få det ca 5-10 mm i sidled och det säger "donk" när det tar stopp.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Låter som om det är dags att byta stödlager då.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av erikn
Japp. Ska bara hitta boken. Men det borde vara ganska enkelt. Skruva loss plåten (med min vanliga tur så går väl skruvarna av), sedan ska väl kardan ur lådan (automat). Sedan ska man dela på en kardanknut så att man får dit lagret. Ska skaffa ett lager först så att man ser hur det ser ut.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Märk upp hur kardan sitter så att du monterar den som den satt.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av erikn
Det tog lite drygt ett halvår innan jag köpte stödlagret, sedan ytterligare några månader innan jag fick arslet ur vagnen och tog loss kardan. Jag var noga med att märka upp den änden med knutkors som sitter mot växellådan. Den andra änden har ju en markering i knutkorset och det fattas en splines inuti som ska vara mot markeringen.

Lagret fick jag inte loss, men jag hade med mig kardan till jobbet och fick hjälp av de på verkstaden att byta lagret. Men nu när jag har återmonterat så har jag världens vibrationer. Vad kan det bero på? Har bara varit iväg på en liten provkörning, men det verkar som att vibrationerna kommer vid ca 50, och är som värst 70-80 km/h.

Måste jag köpa en ny kardan? Jag såg på ett ställe att det finns en liten plåtbit (gissar på balansvikt) som pekar ut från axeln. Kan man få den balanserad eller kostar det för mycket? Om det över huvud taget finns någon som gör det.

Kan ju tillägga att den nyss passerade 65000 mil.
av dalldall
jag har vibrationer i min med! fast vid vissa hastigheter så låter det som hela karossen vibrerar, klart du kan få den balanserad, frågan e nog var, för en del år sen skarva jag en kardan, balanserade dock inte den men vill minnas att jag frågade på nån firma om balansering, men mitt minne e kasssssst.

Om dy har felkodsutläsare så borde du k[…]

S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, nä[…]

motorinställning

Plocka av kamremmen, ställ allt rätt, &a[…]

Skruva ur den gamla, låt all bromsvätsk[…]