Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har sökt mig trött på internet efter information om detta ämne, och har mer eller mindre gett upp och gör ett försök här nu.

Jag har en Volvo 760tic -90 som jag köpte med manuell låda (fast det stod ännu automat i pappren) som jag nu satt i en AW71L låda i från en -96 årsmodell polisbil. Jag undrar nu om någon vet vad alla olika sladdar går till, både från växelspaken och de som kommer från bilen.

På växelspaken har jag följande sladdar:
A1) En svart dubbel som går i ett plasthölje, leder till knappen för överväxeln (?) på spaken
A2) En blå uppe till vänster (har ett P där den är lödd)
A3) Snett nedanför den blå till höger, en svart (tror det står R där den är lödd)
A4) Längst till höger en randig blå/röd (ser röd ut på bild, tror det står ett + där den är lödd)
A5) Nederst en rosa (står 50 där den är lödd)
A6) En tom metallgrej likt de andra sladdarna är lödda på, men tom (står ett N en bit ovanför, vet ej om det är relaterat)
*se bild nedan
[EDIT]
Mina gissningar:
A1) Ska till relä "G", stift 15+86
A2) Verkar vara till startspärren tillsammans med A5
A3) Verkar vara till backljuset
A4) Verkar vara strömmatning positiv
A5) Verkar vara till startspärren tillsammans med A2
A6) Är ett mysterium
[/EDIT]

Bild

På växellådan kan jag bara se en sladd, en dubbel som går till en kontakt vars motsvarighet jag har i bilen.
B1) Svart
B2) Grön/Röd
*se bild nedan
[EDIT]
Mina gissningar:
B1) Ska väl vara från relä "G", stift 87
B2) Ska väl vara från relä "G", och nått stift som jag saknar på det jag har som é till manuell låda.
*båda dessa verkar kopplade till olika saker på lådan, som från vad jag kan se är en magnetventil och en oljetryckskontakt. Jag antar det då är rimligt att båda ska leverera positiv spänning, men vet inte när eller hur de ska kopplas. De ska väl dock kopplas till relä "G" antar jag på min bil?
[/EDIT]

Bild

Från bilen kommer en kontakt med fyra sladdar:
C1) Rosa
C2) Grön/Blå
C3) Blå/Svart
C4) Grå/Svart
*se bild nedan
[EDIT]
Mina gissningar:
C1) Kopplas väl till A5
C2) Kopplas väl till A2
C3) Kopplas väl till A3
C4) Kopplas väl till A4
[/EDIT]

Bild

Vid sidan om dessa kommer från bilen två dubbla sladdpar med två blå sladdar på varje, den ena går till sladden med kontakt som går till växellådan (här omnämnd som B1/B2).
[EDIT]
Dessa 2x blå+blå sladdarna kom från det relät som tidigare ägare kopplat in istället för det relät som annars heter "G" på min bil (och går till overdriven). Det ena paret går till en sockerbit från relät och stift 15+86 (som jag nu vet ska kopplas till knappen på spaken). Det andra paret går till en sockerbit som kommer från stift 87 (ska till magnetventilen i lådan) och stift 85.
[/EDIT]

Jag undrar om någon kan säga funktionen på så många som möjligt av dessa sladdar. Viktigast är vad de på växelspaken (A1-A5) är till och vart de ska kopplas. Vet jag det bör jag kunna luska ut det övriga antar jag.
Senast redigerad av 2 ByF, redigerad totalt 0 gång.
Bild

Jag verkar ha löst det mesta nu med hjälp av en vän och lite micklande, men är nu lite osäker på hur de två sladdarna som kommer från växellådan ska kopplas. I kopplingschemat heter de:

201 - Manövermagnet (magnetventil) automatlåda
251 - Nedväxlingspärr (oljetryckskontakt)

Jag tror det är 201 som är svart sladd på min bil, för när den får ström från stift 87 på relät så börjar 4:an fungera.
Nu min stora huvudbry: Jag är förbryllad över hur den andra sladden (251, oljetryckskontakt) ska kopplas. Både vart den ska kopplas och hur den är tänkt att fungera. Vi har testat både att lägga plus och minus på den och får ingen reaktion. Ska den reagera på någon impuls från hastighet eller hur ska den kopplas/fungera? Eller finns det något mycket billigare relä man kan koppla in och få samma resultat, om man inte vill köpa orignial?

Bild

Nu är det så att jag har relät från manuell låda (blåa till höger på bild), och vad polaren säger så fungerar detta omvänt från det som jag ska ha (vita till vänster på bild). Det vill säga det startar med att leverera minus (på 87) och knappen (15+86) får det (87) att leverera plus - medans relät som jag ska ha fungerar tvärt om vad vi förstår. Om detta är korrekt så är det väl bara att byta relä då antar jag?

Vid sådana här tillfälle kan jag g[…]

Hej, köpte en billig bil till grabben som f&o[…]

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr[…]

Idag skrev jag kontrakt på en "ny"[…]