Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mikesijeel
Har en Volvo 940 som börjat knacka. Det låter framförallt när jag gasar upp och sedan släpper, Inte när jag kör på jämna varv. Jag trodde därför att det var något löst under som vibrerade men kunde inte se något när jag lyfte bilen. Det låter i "botten" på motorn. Tips?
av inkognito
vevaxellager eller vevstakslager som glappar? Kollat så ingen remskiva är lös, typ den som sitter på vevaxeln?
av mikesijeel
Inget löst där... Jag körde in på Bra Bil och lät dem lyssna. Han sa att hans bil låtit likadant och att det kunde vara nån geléliknande olja som är vid svänghjulet som läckt ut och att det därför låter som det gör. Han rekommenderade mig att inte köra mer och att byta svänghjul.

Fler idéer från nån på detta forum?
av inkognito
gele i svänghjulet, lät ju skumt.
av mikesijeel
Låter kanske skumt när det förklaras av mig som inte är världens fräckaste på bilar... Jag förstod det som att han förklarade konsistensen på den olja som finns där.. Passar också på att fråga här om någon har tips på verkstad i GBG som är duktiga på Volvo och kanske kan lyssna och ge nåt mer tips?
av inkognito
Är det en automat?
Bytte toppackning i min bil nyligt, och passade då på att byta en del andra packningar, hade även av kamaxel, och lyfte på ventiltryckarna, och bytte ut slammerdämparna (små gummikuddar) som sitter på ventilskaftet, och fick en tyst och fin gång på motorn.
av inkognito
okej då lär det väl inte finnas olja i svänghjulet iallafall, är väl inga dubbelmassesvänghjul i dessa bilar.

Ja, bara kleta på där lär inte h&a[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p&a[…]

Kopplingen tar högt upp.

Köpte en V50 2.4 för några å[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]