Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej,

Första tråden här så jag gjorde det genomtänkta och sökte på "960 förbrukning" först men utan att hitta något.

Bilen är en 93 med precis 24000 mil på mätaren. 3.0 och 4-stegad automat.

Den bästa uppmätta förbrukningen hittils är 1.3 och det var ett är sedan. Nu tankade jag och läste av imorse och på 3.7 mil hade den slurpat i sig 8,33 liter 95-oktan.
Detta med körning i max 50 och med väldigt försiktig gasfot, försökte mitt yttersta att hålla varvet under 2000.

När jag tidigare kört mindre forsiktigt hamnade snittet på 1.67 och det var väl inte oväntat med tanke på den körningen.

Bilen är nyservad, nybytt kamrem. Felkod på airbag och nått mer som inte skulle vara motorrelaterat.

Tips på vart jag ska börja felsöka?
Kan det vara som så att du har valt fel bil tro? För om du kört 3,7 mil i max 50 så börjar jag ju fundera om du åker igenom någon stad eller så med många stopp och liknande, för då drar förbrukningen iväg. Vad drar den om kör på landsväg?
Kör du ofta korta sträckor, en bil som ofta körs korta sträckor förbrukar mycket bränsle.

Mvh GK
Börja med att kolla att vägmätaren visar rätt! Sen går det inte att kolla förbrukningen efter 3,7 mil, det blir väldigt missvisande. Kolla avgasvärde och som tidigare har nämnt bränsletrycket. 1,3 är en ganska normal förbukning på 960. Har själv en s90 3,0 den kör jag lätt på litern men o andra sidan kör jag aldrig korta sträckor med den. Har också en v90 fd. ambulans som används att transportera motorcyklar i med många korta turer, den kommer sällan under 1,3- 1,4. Lite tråkig att tanka men den går som en dröm trots snart 43000mil!
Uppdatering:
Tripmätaren är tyvärr körd, den riktiga fungerar bättre verkar det som. Den snurrade på rejält idag...

6.8 km kanske är en kort sträcka men 2.2 är inte okej oavsett, det är orealistiskt att min bil med lugn körning skulle dra mer än de etanoldroskor som enbart rullar taxistadstrafik. (1.8l/mil enligt uppgift från taxi sthlms största åkeri i artikel i motor 2010.)

Jag stannar max 2 gånger på den sträckan jag kör, annars jämnt och fint 30-55 kmh.
Återkommer nästa vecka efter fler teststräckor och besiktning den 17.

Hur kollar jag BTR? Är det något specifikt med den på B6304 jämfört med B23*?
Kanske jävligt dum fråga.. men är du säker på att tanken var helt full innan? På min 960 blir det sällan helt fullt när jag tankar på kortautomater eftersom dom stannar vid 800kr oavsett om tanken är full eller ej. Och med 80 liter bensintank så kommer man ofta över det :)
Lär nog sälla mej till skaran som säger att det är alldeles för kort sträcka för att kunna få ut ett tillförlitligt utslag på förbrukningen! Mät förbrukningen på en full tank så får du mer rättvisande mätvärden!

//David
Kortare sträckor så tar 960'an så mycket (om inte mer). Min tog 3L/M i vintras :-O)
På längre sträckor utan vinterstart, så ligger min nu på 1,3 - 1,4.

/O
Visst är det trevligt med dubbeltankning. Idag är det besiktning och där får jag se på avgasvärden i varje fall, kan den dra några större felaktiga mängder utan att det ger utslag på mätning?

Det är ju en sträckan jag kör så därmed är den för mig intressant. Trippen går inte att lita på alls, nu rullar den för sakta.

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&au[…]

En ganska vanlig 245:as liv

@DennisCA , Tack så mycket! @errim , Tac[…]

Svenska vägar kräver 60 profil, det &aum[…]