Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag har köpt mig en v90 som jag har upptäckt att litet fel på, nämligen tryck i expansionkärlet och bubblor, tycker mig känna lukten av avgaser och även kanske se dom med.

Då jag tycker att denna motor B6304 (180hk 3,0) verkar svårmeckad så vet jag inte om jag vågar göra det helt själv.

Jag har fått prisupgifter på allt mellan himmel och jord mest himmel, Volvo vinsta skulle tillexempel ha 26000.- och det var med den 25procentiga niceprice rabatten altså ca 37tusen utan rabatt.

Delarna kommer att kosta mellan 3 och 6000 tusen lite beroende på vart jag handlar. Så Volvo får inga 20000.- för jobbet. Och jobbet skulle jag kunna göra själv om jag fick tag på specialverktygen och en hayns bok.

Men det vore riktigt skönt att ha någon att hålla i handen under jobbets gång, så är det någon som vill tjäna en extra slant och hjälpa mig så skulle jag vara väldigt tacksam.

Tacksam för alla tips ideer åsikter elaka komentarer;) osv

Hannes

ps bilen och jag bor i Solna/ stockholm
Senast redigerad av 1 Hannes, redigerad totalt 0 gånger.
Tack för tipsen:)

Vågar man köpa delar från skruvat och soft bildelar
är ju klart billigare än alla andra tex vatten pump på mekonomen drygt 950.- på skruvat 391.- är ju mindre än halva priset,

Här är en liten inköpslista, hjälp mig gärna att komplera det som jag har missat, kom även med varningar om jag är dumsnål!

Grejer från soft:
Kamrems sats 715,69.-
Topplocksbult 24,25.- X 14st
Bromsskivor f 335,50.- X 2st
Klossar 281,25.-
totalt 2007,50 + eventuell frakt 149.- om jag inte hämtar det själv
Grejer från skruvat:
Vattenpump 391,00.-
Sottnigssats 1281,00.-
totalt 1672,00 -100.-i rabatt+eventuelfrakt ca 100.-

Då får jag det jag behöver till motorn och nya skivor/klossar i fram för den nätta summan av 3779,50.-
det är ju inte så jävla farligt, skivorna och klossarna jag har köpt på volvo gick på ca 2000.- så för 1800 extra så får jag både en schysst motor och ny kamrem.

Sedan har jag hittat en verkstad som kan göra jobbet för ca 3-4000.- +- eventuella överaskningar

Så om gud vill så går hela kalaset på under 8000.- det är lite bättre än volvos 26000 och då är inte ens bromsarna inräknat så vi rundar till 30000 med bromsarna
jag skulle hellre köpa grejer från Kg trimning, de har också bra priser. De har mekat volvo i massvis av år, och har både bra grejer o hyfsade priser, dessutom trevliga att göra med.
Har också bra erfarenhet av KGs grejor, hur de är till sexan vet jag ej. Mekonomen brukar ha samma priser som Original eller dyrare! Då är valet enkelt! En vattenpump för knappt fyra hundra hade jag aldrig vågat sätta dit, går den sönder är det ras i motorn! För övrigt verkar du ha koll på vad som går åt i grejor, komplettera med slangarna mellan motor och värmepaket, de är billiga original och brukar vara ganska dåliga om de suttit där sen bilen var ny. Värmekran och tyvärr även slangstosarna på kylaren brukar vara spruckna. Kolla upp verkstan du tänkte anlita, den verkar "oroväckande" billig...(sorry om jag har förutfattade meningar)
Lite nya slangar kan ju inte skada, tack för tipset, verkstan är nog för billig men det är ju inget som säger att det blir bättre gjort bara för att jag gör det på ett annat ställe, en bilia meck på dåligt humör kan ju bli skit det med.

Den här mecken har iallafall gjort det förut på en sån här bil, och min polare som tipsade om honom har haft mycket med den killen att göra i flera år, men självklart vill jag ju vara med och se hur mycket dom bankar, bryter och har sig, ska ju kolla upp om han har koll på moment och åtdragnings följd på bultarna.

Jag kan ju städa verkstan, brygga kaffe, baka bullar osv och hjälpa till att hålla när det behövs för att se hur det går till.

Ett annat alternativ jag har är att ta hjälp av tjejens morbror som har varit bil meck, han säger ungefär såhär:
det är ju bara och lyfta toppen ungefär som om det är lika lätt som kolla oljan, men han har mycket att göra och jag vill inte besvära honom i onödan. men det blir ju billigast och så kan ju han få en slant me.
Har du inte bråttom, så använd tjejens morbror, har han mekat bilar länge, fixar han nog jobbet, och då kan ni ju hjälpas åt, då lär ju du dig något också på köpet. Kan inte tänka mig att det är så blodigt att byta toppackning på 960 ändå, bara dokumentera mycket, när du tar isär motorn.
Jag köpte en 945 med trasig toppackning, nu är ju det bara en 4 cyl, och jag har inte skruvat Volvo b23, 230 på 20 år, men det gick galant i allafall =). Hade jag bara bytt packningen, och inte vart så satans petig, med att rengöra toppen invändigt, och under ventilkåpa m.m., hade det kanske tagit 6-8 timmar, nu höll jag på ca 12, men det var det värt =)
Det bökiga med 960 är ju att ventilkåpan också är kamöverfallen, och kammarna måste lossas innan man kommer åt topplocksbultarna. men detta har jag bara läst mig till så jag kan ju missuppfatat det.

Vid sådana här tillfälle kan jag g[…]

Hej, köpte en billig bil till grabben som f&o[…]

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr[…]

Idag skrev jag kontrakt på en "ny"[…]