Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har nyligen drabbats av ett problem med min 945ltt 1996 års modell. (b230FK)

Igår körde jag bilen med lite mer last än vanligt, dock ej överlastad, och vid belastning började motorn låta lite konstigt, det låter burkigt, ungefär som när bakre ljuddämparen har gått sönder. jag tycker även att turbon viner lite mer än vanligt, men det kan ju vara den klassiska inbillningen som spelar mig ett spratt där.
Felet uppstod främst när jag låg i femte växeln och accelererade, vid mindre gaspådrag lät bilen betydligt bättre.
Jag stannade och kollade över motorn, och märkte snabbt att den luktade lite underligt. Hela motorrummet stank som en gräsklippare vilket jag misstänker är avgaser som inte har blivit förbrända i katalysatorn. Jag misstänkte först att det var ett tändstift som satt löst eftersom jag nyligen hade bytt dem, men efter kontroll med tändstiftsnyckel fann jag att de alla satt fast ordentligt. (jag har dock ej dragit dem med momentnyckel då jag inte äger någon sådan)
jag började sedan misstänka ev trasigt avgasrör, men jag har inte kunnat hitta någon tydlig läcka någonstans även efter att ha hållit för blåset med en handske för att framhäva läckage. vid snabbt pådrag med gasvajern tyckte att jag såg små rökpuffar någonstans kring grenrör/turbo/downpipe regionen, men jag såg dem bara en gång, och har inte kunnat upptäcka det igen, inte ens vid kallstart när det har varit mörkt ute och jag har lyst i motorrummet med en mycket stark och riktad ficklampa.

Jag vet inte om detta kan ha någon betydelse, men min bakre ljuddämpare släppte från upphängningen efter att jag körde på en bula i vägen för någon vecka sedan, jag fäste genast upp den med ståltråd, och körde de sista kilometerna hem för att sedan byta upphängningsdetaljerna, detta kanske har skadat någonting längre fram i systemet, men som sagt så har jag inte kunnat hitta någonting än.
För övrigt så är samtliga avgasdelar efter katten bytta för ca 2 år sedan, och är inte speciellt rostiga än.

Någon som kan ha några idéer om vad som kan vara fel.
(jag är inte precis någon väldigt erfaren bilmekare, men jag räds knappast för att ge mig på den gamla traktorn med 13-nyckeln i högsta hugg och har utfört samtliga reparationer och service själv, men utförliga förklarningar är att föredra om det gäller mer avancerade ingrepp.)

Tack på förhand
/Anders
En gissning kan ju vara att katalysatorn som har börjat sättas igen och bromsar. Det bör påverka ljudet och det påverkar defnitivt hur motorn går. Att det luktar konstigt pekar även det åt katalysatorn. Ta dig in under bilen och slå på katalysatorn, skramlar det i den så är det trasig.
Tackar för tipset. Jag ska bege mig till OkQ8 om en timme och ge katten en smäll samt kolla över resten av avgassystemet.
Jag har dock ett par frågor till, Om t.ex. flensen mellan kattaen och rörbiten innan katten har spruckit, vad kan man få för motorljud då? blir det burkigt, eller blir det lite skarpare, mer explosivt ljud? (Har läst mig till att detta kan vara ett vanlig fel på 940)
Och om grenrörspackningen har tackat för kaffet, vad får det för symptom?
Oftast när man får läckage så långt fram i systemet så blir ljudnivån högre, men samtidigt så låter den mer som en gräsklippare i brist på bättre ord att beskriva ljudet. Och desto mer man belastar motorn desto högre och hårdare blir ljudet.

Grenrörspackning ger samma fenomen vad det gäller ljudet, emn det för även med sig at det tar längre tid att bygga upp laddtryck och att man kanske inte får fullt laddtryck.
Tackar än en gång för tipsen, problemet är löst nu.
Det var så enkelt som att en pinnbult i kransen mellan turbon och första delen av avgasröret hade brutits av. Som tur var så stack pinnbulten ut tillräckligt för att jag skulle kunna skära ett spår i den med en dremel och dra ut den med spårmejsel. Kostade mig strax över 100kr att byta samtliga tre bultar samt förse dem med fjäderbrickor och värmebeständiga låsmuttrar. fick dessutom låna en momentnyckel för att säkerställa att bultförbandet var jämnt åtdraget, så nu går den åter igen som den ska.

Du lär ha en rörstump och fixera med t[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]

En fråga om rostlagning

Är det bara fläckar, ej genomrostat? I d[…]

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! Ambe[…]