- lör 30 jul 2011, 19:41
Hej! Behöver experthjälp för att få igång AC på bilen.
Bil: 940 ftt -94 med ECC (finns automat-lägen på fläktstyrka och blåslägen)
Felkoder: får endast 1-1-1 dvs. inga fel (läser ut felkoder genom ECC-panelen)
Torkfiltret:
Provade att skruva bort plastlocket till någon ventil och tryck på den med en spik 1/2sekund, sprutade ut kylmedia med olja i över hela motorn.
AC-kompressor:
Magnetkopplingen till kompressorn snurrar med direkt när jag kopplade en kabel från +(batteriet) på den gröna kabeln till kompressorn. Det började låta/ pysa ifrån rören och jag fick iskall luft i kupén :D !
Jag tog bort kabeln från batteriet, mätte sedan på den kabel som går till kompressor och mellan jord, får 0V med bilen igång. Mäter jag mellan samma kabel till kompressor och till +(batteriet) får jag ca -12.5V.
Kan jag mäta om denna kabel till kompressor är hel, vart går den?
Lågtrycksgivare vid torkfiltret:
I givaren får jag 0ohm, dvs det ska finnas kylmedia i systemet.
I sladden/ kablaget får jag ingen spänning med bilen och AC igång, alltså 0V om jag mäter mellan kontakterna och kaross(jord).
Magnetkopplingen till AC-kompressorn snurrar inte med och jag byglar kontakten.
Högtrycksgivare framme vid kondensor/grillen:
0ohm, dvs. borde även här vara tryck i systemet.
ECC-panel:
Har skruvat ner panelen och gjort rent kretskortet, ser bra ut. Hittar dock inget relä på detta kretskort, som tydligen lödpunkterna kan bli dåliga på.
Behöver lite tips av er kunniga!
Bil: 940 ftt -94 med ECC (finns automat-lägen på fläktstyrka och blåslägen)
Felkoder: får endast 1-1-1 dvs. inga fel (läser ut felkoder genom ECC-panelen)
Torkfiltret:
Provade att skruva bort plastlocket till någon ventil och tryck på den med en spik 1/2sekund, sprutade ut kylmedia med olja i över hela motorn.
AC-kompressor:
Magnetkopplingen till kompressorn snurrar med direkt när jag kopplade en kabel från +(batteriet) på den gröna kabeln till kompressorn. Det började låta/ pysa ifrån rören och jag fick iskall luft i kupén :D !
Jag tog bort kabeln från batteriet, mätte sedan på den kabel som går till kompressor och mellan jord, får 0V med bilen igång. Mäter jag mellan samma kabel till kompressor och till +(batteriet) får jag ca -12.5V.
Kan jag mäta om denna kabel till kompressor är hel, vart går den?
Lågtrycksgivare vid torkfiltret:
I givaren får jag 0ohm, dvs det ska finnas kylmedia i systemet.
I sladden/ kablaget får jag ingen spänning med bilen och AC igång, alltså 0V om jag mäter mellan kontakterna och kaross(jord).
Magnetkopplingen till AC-kompressorn snurrar inte med och jag byglar kontakten.
Högtrycksgivare framme vid kondensor/grillen:
0ohm, dvs. borde även här vara tryck i systemet.
ECC-panel:
Har skruvat ner panelen och gjort rent kretskortet, ser bra ut. Hittar dock inget relä på detta kretskort, som tydligen lödpunkterna kan bli dåliga på.
Behöver lite tips av er kunniga!
Senast redigerad av 1 maijken, redigerad totalt 0 gånger.
- By borstarmicke